Teren totuudenmukaiset ja ehdottoman oikeat mielipiteet Asioita asioiden nimillä

Suomalaisten hyvinvointi riippuu henkilöautoista myös tulevaisuudessa

  • Autot kuuluvat teille, mutta myös totuus kuuluu teille, suomalaisille.
    Autot kuuluvat teille, mutta myös totuus kuuluu teille, suomalaisille.

Moni kiskoi alkkarit vakoseen Kokoomus​'en "Autot kuuluvat teille"-kampanjasta, vaikka se on raikas tuulahdus realismia tässä kiihtyvässä tyhjien vaalilupausten sekä moraalisäteilyn ilotulituksessa. Pyytäisin jokaista kriitikkoa kertomaan, että eivätkö autot kuulukaan meille suomalaisille? Ja jos ei, niin millä me liikumme jatkossa?

Sillä esimerkiksi Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisemassa "hiilettömän liikenteen" raportissa todetaan, että Suomen tieliikenteessä vielä vuonna 2050 sama määrä kilometreja kuin tänä vuonna, vaikka liikenteen kasvua saataisiin suitsittua. Myös Sitran julkistamassa ympäristöpolitiikan tiekartassa uskotaan päästövähennysten löytyvän muualta kuin yksityisautoilun vähentymisestä.

Jokainen meistä osaa arvioida, tuleeko oma työnkuva muuttumaan tulevaisuudessa niin, että omia ajoja on mahdollista vähentää esimerkiksi puoleen? Minulla ei esimerkiksi työnkuvani puitteissa ole mahdollista liikkua julkisilla, kun työmaat sijaitsevat kymmenien kilometrien päässä toisistaan ympäri Uusimaata. Sadattuhannet muutkin suomalaiset elävät työnkuvastaan riippumatta siinä samassa todellisuudessa, jossa omasta autosta luopuminen tarkoittaa yksiselitteisesti työttömyyttä.

Näitä pöyristymisolympialaisia voi pitää varsin outoina myös siksi, että käytännössä kaikki vasemmistopuolueet, varsinkin sydänjuuriaan myöten ko. mainoksesta loukkaantuneiden Vihreiden idealistisiipi, ovat suitsuttaneet vuosikaudet robotti-, kaasu-, sähkö-, vety- ja ties minkä-autojen syrjäyttävän polttomoottorit aivan parin vuoden kuluessa. Ja vaikka näkisin mieluusti Suomen teillä enemmän sähköautoja, niin tosiasia on, että täyssähköautoja on tällä hetkellä rekisterissä n. 2000 kappaletta. Vuosikymmenet on odotettu ja ikävä kyllä tässä ollaan. Se on ikävä tosiasia eikä se siitä muuksi muutu, vaikka kuinka kiukuttaisi.

Joten jos suuttuu sloganista "autot kuuluu teille", niin silloin pitää kyetä esittämään jokin vaihtoehto. Yhdelläkään puolueella ei ole ollut vielä tähän päivään mennessä realistista esitystä autoilun merkittäväksi vähentämiseksi, kaikista vähiten eduskuntatalolta Stockmannille suhaavan pseudotiedepuolueen ykkösvitjalla. Silti vaaliteatterin nimissä survotaan herneitä sieraimiin, kun kilpaileva puolue kehtaa sanoa itsestäänselvyyden ääneen.

Toivoisin jokaisen suomalaisen todella miettivän, haluavatko poliitikoilta rehellisyyttä vai krokotiilinkyynellillä kiillotettua naminamia? Itselleen valehtelu on hemmetin huono tapa löytää ratkaisuja todellisiin ongelmiin. Vain faktoille pohjautuva ja brutaalin rehellinen analyysi todellisuudesta johtaa oikeasti toimiviin ratkaisuihin.  #terestroika

https://media.sitra.fi/2018/11/30103309/cost-efficient-emission-reductio...
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161210

Jos tykkäät puhua politiikkaa, tsekkaa myös nämä kanavat:
FACEBOOK
YOUTUBE
TWITTER
INSTA (politiikka)
INSTA (vapaa-aika)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (21 kommenttia)

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Myös suomaisten pahoinvointi riippuu osittain tehdystä liikennepolitiikasta. jossa on satsattu liikaa sairastuttavaan ja ympäristöä rumentavaan ja kalliiseen yksityisautoiluun.
Mutta vaaliteemaa tuosta et saa.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Kokoomuksellahan sloganeita aina riittää ja niiden tuottamisessa viestintätoimistonne tuntuu olevan maan tuottavin. Itse en jaksa näistä pöyristyä, mutta edelleen ihmettelen mitä on sloganin takana.

Varsinaisista linjauksista ei tunnu saavan oikein kukaan selvää.

Vaalitentissä Orpo vastaa, ettei polttoaineveroa nosteta ensi vaalikaudella. Perään Mykkänen kertoo toisaalla, että kyllä nostetaan mikäli autoveroa lasketaan.

A-studiossa Mykkänen kertoo miljardin verovajeen paikkauksen keinoiksi: "Haittaveroihin lisää veroprosentteja – se koskee niin autoveroa kuin ajoneuvoveroa”

Myöhemmin hän twitterissä koittaa kertoa, ettei näin sanonut. Kävin tarkastamassa ja kyllä sanoi.

Uusi Suomi kertoo verojen suuruusluokista:
"Liikenteestä kerätään nykyisin merkittävä veropotti. Tämän vuoden budjetissa arvioidaan autoveron tuottavan 959 miljoonaa euroa, 1182 miljoonaa euroa ajoneuvoveroa sekä diesel- ja bensaveroa yhteensä 2637 miljoonaa euroa eli yhteensä runsaat 4,7 miljardia euroa. Tätä pottia ei Mykkäsen mukaan ole helppoa tuntuvasti keventää."

Joten kerrohan nyt mikäli tiedät mitä tämän sloganin takana oikein on konkreettisesti?

Tähän mennessä on oltu työväenpuolue, paremminvointivaltion asialla ja nyt lisäksi yleisslogan on "Luotamme Suomeen". Joku kyseli varsin hyvin eikö Kokoomuksen pitäisi ennemmin koittaa hankkia äänestäjiltä luottamusta itseensä?

#autoverolupaus?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Itseasiassa suomalaisten hyvinvointi riippuu kyllä fotosynteesistä myös tulevaisuudessa.

PS. Onko sinulla Simon Elon kanssa joku kilpailu typerimmän olkiukon keksimisestä?

Käyttäjän IlkkaJanhunen kuva
Ilkka Janhunen

Riippuuhan tuo suomalaisten hyvinvointi monesta asiasta ylipäätään. Olennaista on tarkastella erityisesti huoltosuhdetta ja mihin suuntaan se kehittyy.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Sekundääristä kaikki tuollaiset yksityiautoilut ja huoltosuhteet ovat fotosynteesin rinnalla.

Käyttäjän IlkkaJanhunen kuva
Ilkka Janhunen Vastaus kommenttiin #15

Seuraavan kerran kun käyt ruokakaupassa, niin yritäpä sitten kassalla maksaa ostoksesi fotosynteesillä ja katso mitä tapahtuu.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #18

Raha on sivuseikka, sitä ei voi syödä.

Syömällä sen ruoan vaikka varastamalla, silti pysyy hengissä.

Se että ei ole syötävää tarpeeksi ihmiset alkavat laittaa porukkaa montunreunalle tai syövät toisiaan. Se ei ole kivaa.

Käyttäjän IlkkaJanhunen kuva
Ilkka Janhunen Vastaus kommenttiin #20

Näin se kyllä on, että ruokaa on jokaisen pakko syödä, jos meinaa hengissä pysyä, oikeassa olet. Tuskin kenenkään silti tarvitsee nykyään varastaa ruokaa ja on syytä pyrkiä siihen ettei tarvitse jatkossakaan.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Ehkä te siellä Sipoon Vihreissä keskitytte jatkossa politiikassanne pelkästään fotosynteesiin? Kenen kanssa sinä kilpailet typerimmän red herringin keksimisestä?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Janhunen ja Sammallahti pystyvätkin elämään ilman fotosynteesiä. Me muut kuolevaiset emme.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Onneksi vaalit ovat vasta... nimittäin: https://www.hel.fi/helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/...

On tosi hienoa, että vihreiden bulevarditeema konkretisoituu stadilaisille autoilijoille ennen vaaleja. Se alkaa ihan kohta, se uusi uhkea, vihreä Helsinki. Jippii ja ihanuus koittaa!

Olisi kummallista, jos kukaan ei avaisi blogia Stadin bulevardeista. Tämä ei ole pelkkä tietyö, vaan pysyvä olotila, kunnes joku alkaa purkaa näitä poliittisia päätöksiä, mitä vihreät ja bingo bango bongo puolue tehtailee.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Mahdetaankohan kokoomuksessa ymmärtää, että suuret autonvalmistajat lopettavat polttomoottoriautojen valmistuksen jo 2025-2030.

Kokoomuksen ulostuloja on ennen pidetty harkitsevia ja mietittyinä, mutta nykyään taitaa koko puolue olla ihan sekaisin, eivät osaa päättää hoitajamitoitusta, ja Mykkänen ja Orpo puhuvat autoverosta mitä sattuu.

Hyvää vaalimenestystä pukkaa. :)

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen
Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Kukaan tosin ei puhunut nimenomaan polttomoottoreista, muuten hyvä huomio.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

"Pyytäisin jokaista kriitikkoa kertomaan, että eivätkö autot kuulukaan meille suomalaisille? Ja jos ei, niin millä me liikumme jatkossa?"

Äkkiseltään mietittynä sen nimenomaan pitäisikin olla monikossa, eli "suomalaisille" ei "jokaiselle suomalaiselle".

Onhan meillä asunto-osakeyhtiöitä esimerkiksi että ihmisellä harvemmin on oma kerrostalo. Sama voisi toki toimia autoillakin ja hoituisi se rahoituspuolikin kätevästi kun auto-osakeyhtiön kirjanpidossa on velkaa vastaava kestohyödyke, eli auto ja sen tuotosta (matkuvastavat ihmiset) menee rahaa sinne kuluihin ja luoton lyhentämiseen.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Monta asia kokeneena, vuokra-auton idea on joskus paikallaan. Käyttelin aikanaan CityCarclubin vehkeitä ja voittopuolisesti se toimi. Vuosi sitten lopettivat Pariisissa saman sukuisen, kun käyttäjät kyllästyivät löytämään käytettyjä kondoomeja ja huumeruiskuja.
Varmaan joskus jatkossa tulee vimpaimia, jotka on jollain kännykkäsovelluksella tilattavissa ja vimpain saapuu ilman kuskia muutamassa minuutissa. Tulevaisuus on ihmeellinen asia.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Auto-osakeyhtiössä voisi ihan vaan kimpassa ostaa se auton yhteiseen käyttöön. Jakaa kivasti riskejä ja kuluja ja siinä maksaisi sitten käytöstä. Mikään ei estä ottamasta rahaa ulos jos kaiket päivät kuskaa muita, eli olisi taksi.

Kuitenkin autojen käyttöaste on matala mutta parkkipaikkojen täysi.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi Vastaus kommenttiin #10

Sulla on vielä pari kohtaa kehitettävänä, jotta tuo löisi läpi "ison kylän" kuljetusmarkkinoilla.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #11

Osakeyhtiölakia lähinnä tarvitsisi päivittää ja tarvitsisi pienen ohjelmanpätkän siihen että seurailee käyttöä että hoituisi ne kirjanpidot ja maksut jokseenkin automaattisesti.

Taksilaki menisi tarpeettomaksi kun jokainen auto olisi tarvittaessa taksi ja ihmisten kuskailu toisi rahaa auto-osakeyhtiöille kattamaan kuluja ja miksei vaikka tekisi tuottoa.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Autot kuuluu teille - pörriäiset meille! Kokoomus

Käyttäjän ApHiltunen kuva
Ap Hiltunen

'Toivoisin jokaisen suomalaisen todella miettivän, haluavatko poliitikoilta rehellisyyttä vai krokotiilinkyynellillä kiillotettua naminamia?'

Tää kirjoitus ainakin menee jälkimmäiseen kategoriaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset