Eduskunnalta ennätysbonukset kansanedustajien siltarumpuhankkeisiin
Yksi julkisista suomalaisen korruption muodoista on eduskunnan vuosittain jakamat "joululahjarahat". On vaikeaa ottaa vakavasti huolestuneita puheita kestävyysvajeesta, kun viime vuonna kansanedustajat jakoivat eturyhmilleen joululahjoja ennätyksellisen 60 miljoonan euron edestä.
Nämä joululahjarahat toimivat niin, että kansanedustajat jättävät valtiovarainvaliokunnalle esityksiä mm. omista siltarumpuhankkeistaan, jotka valiokunta suuressa viisaudessaan hyväksyy tai on hyväksymättä. Ja tiedoksi teille, joille poliittinen slangi ei ole tuttua: Siltarumpupolitiikalla viitataan sellaiseen maan tapaan, jossa kansanedustaja yrittää junailla veronmaksajien rahoja vaalipiiriissään tapahtuviin projekteihin parantaakseen omaa näkyvyyttään ja kannatustaan. Tyypillisesti tällaisia ovat olleet erilaiset infrastruktuurihankkeet, kuten teiden, erilaisten urheiluun liittyvien projektien tai vaikkapa siltojen rahoittaminen, mistä siis nimi “siltarumpupolitiikka”.
Esimerkkejä härskistä kotiinpäinvedosta löytyy tänäkin vuonna pilvin pimein. Sinisten Kimmo Kivelä ehdotti 110 miljoonan euron määrärahaa omassa vaalipiirissään sijaitsevalle tiehankkeelle. Keskustan Seppo Kääriäinen ehdotti niinikään 110 miljoonan euron rahoitusta oman vaalipiirinsä raidehankkeelle. Keskustan Mikko Alatalo esitti kahden miljoonan euron määrärahaa tekijänoikeuden haltijoiden lisämaksuihin, eli artistina hän olisi suora edunsaaja. Keskustan Katri Kulmuni taas halusi johtamalleen Suomi-Venäjä-Seuralle reilun miljoonan euron joululahjaa.
Perussuomalaisten Teuvo Hakkarainen esitti, yhdessä Toimi Kankaanniemen kanssa, 200 000 euron määrärahaa kalastuksen edistämiseen kotikunnassaan Viitasaarella. Vastineeksi puoluetoverinsa tuesta, Hakkarainen tuki Kankaanniemen esitystä kotikaupunkiinsa Jyväskylään kahdella miljoonalla eurolla rakennettavasta gondolihissistä. Ja näitä esimerkkejä on satoja, joka vuosi. Tänä vuonna joululahja-aloitteita jätettiin 630 kappaletta ja niiden kokonaissumma lasketaan miljardeissa. Siihen nähden 60 miljoonan euron loppusumma on pieni, mutta suhteellinen pienuus ei tee vääryydestä moraalisesti oikeutettua.
Ongelman laajuudesta kertoo esimerkiksi SDP:n, kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelän tekemät 64 aloitetta, joiden loppusummaksi saadaan yli miljardi euroa. Kysyttäessä hän ei edes näe mitään pahaa siltarumpupolitikoinnissa. Minusta taas tällainen ajattelutapa osoittaa perustavanlaatuista kykenemättömyyttä moraalifilosofiseen pohdintaan tai ymmärryksen puutetta siitä, että kansanedustajan on tittelinsä mukaisesti kaikkien suomalaisten edustaja, ei veronmaksajilta omille äänestäjilleen rahaa kuppaava rotta. Ajatella, millainen kehitysmaa Suomi olisi, jos yhä useampi poliitikko hyväksyisi tällaisen korruption muodon ja alkaisi kulisseissa tehdä kauppaa veronmaksajien selkänahoista ruoskituilla euroilla? Tällaisessa Suomessa mikään ei estäisi vuosittaisten joululahjarahojen paisumista satoihinmiljooniin, tai jopa miljardeihin, euroihin.
Yksi isoimmista menoeristä listassa on yleiskirjaus 45:stä tiehankkeesta, joiden määrärahat nousevat yli 25 miljoonan euron. Mukana on Harjumaa-Luusniemi välinen kahdeksan kilometrin tienpätkä, jolle osoitettiin puoli miljoonaa euroa kunnostukseen. Kyseinen järvi-Suomen maaseudulla sijaitseva soratie on kunnostettu pari vuotta sitten, eikä se ole sen enempää kuntien kuin ELY-keskuksenkaan kunnostuslistalla. Tarina kuitenkin kertoo, että erään kansanedustajan mökki sijaitsisi saman tien varrella. Kuinkas muutenkaan…
Muutenkin on hämmästeltävä, millä perusteella sadoista esityksistä valitaan juuri ne tietyt? Miksi esimerkiksi Espanjan Fuengirolassa sijaitseva Sofian kannatusyhdistys Ry saa 40 000 euroa? Miksi naisjärjestöt saavat jo edellistenkin, miljoonia maksavien feminististen hömppäkerhojen lisäksi 450 000 euroa, mutta miesjärjestöt eivät penniäkään? Satahäme soi-festari, yksityisen kopioinnin hyvitysmaksut, runkovesijohdon rakentaminen Haapavedellä, Sastamalassa sijaitsevan yrityspuiston kehittäminen, Hetan musiikkipäivät Enontekiöllä ja kymmenet muut siltarumpuhankkeet vievät tänä vuonna 60 miljoonaa euroa, eikä ketään vaikuta kiinnostavan, vähiten rahoja jakamassa olevia kansanedustajia. Miten tällaista veronmaksajien rahojen tuhlaamista voi kukaan katsoa sormiensa läpi?
Toki, listalla on myös sellaisia lahjoituskohteita, joiden kritisointi lienee poliittinen itsemurha eduskuntavaaliehdokkaalle, mutta sanonpa silti, ettei niitäkään pitäisi tällä joululahjalistalla olla. Itse asiassa koko joululahjalistaa ei pitäisi olla olemassakaan. Jos vähävaraisten lasten liikunnan tukeminen, sopimussotilaiden palkkaaminen, rajavalvonta ja Saimaannorpan suojelu kuuluvat valtion tehtäviin, ja mielestäni ne kuuluvatkin, niin silloin niiden kulut tulee sisällyttää suoraan budjettiin sen sijaan, että ne annetaan kansanedustajille äänestäjilleen lahjapaperiin käärittäviksi.
Ja ne siltarumpu- ja eturyhmäprojektit, jotka eivät ole valtion ydintehtäviin kuuluvia toimintoja, kuten “Sorin sirkuksen toiminnan turvaaminen” 150 000:lla eurolla, joutavat hankkia rahoituksensa jostain muualta kuin veronmaksajan taskusta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Siltarumpupolitiikka
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/68341319-e821-42b3-a5da-e44e31e58348
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4c86bab1-5762-4752-b020-12f3fbb387b5
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8eb48c04-dbd6-40a9-98ca-f7577610708d
https://www.verkkouutiset.fi/kahdeksan-kilometrin-mysteeri-eduskunnassa-…
https://www.sofiaopisto.net/sofiaopisto/sofian-kannatusyhdistys-ry/
http://www.hetanmusiikkipaivat.fi/
Kallein siltarumpu ikinä on sipilän lupaama Hailuodon pengertie+sillat.
Siitä tulee Länsimetro II.
Alle 1000 asukkaan saareen tehdään tie joka todellisuudessa maksaa noin pari kertaa vuoden 19 budjettiin esitetyt koko suomen päällysterahat.
Ilmoita asiaton viesti
Ihmettelen itsekin koko Hailuodon keissiä, että onko ihmisillä todella oikeus asua missä tahansa kantamatta merkittävää vastuuta liikennöinnin kustannuksista.
Ilmoita asiaton viesti
Ei lauttayhteys nytkään maksa Hailuodossa kävijille mitään, yhteiskunnalle tietysti kyllä.
sipilän kaverit odottaa mailleen ja mannuilleen ”ansaittua” arvonnousua sillä autettiinhan kaveria politiikassa. Ilmaista lounasta ei ole.
Ilmoita asiaton viesti
Ihmisillä on oikeus valita asuinpaikkansa ihan syystä. Tietenkään et sitä oikeutta näillä näkymin tahdo muuttaa, mutta haluatko ohjata näitä valintoja?
Liikennöinnin kustannuksia kompesoidaan verovaroin. Ajatuksena taitaa olla ”koko maa asuttuna”. Kaupungin asukkaat siis maksavat haja-alueiden liikennointiä.
Hailuotoon siltaa on kaavailtu jo varmaan 30-40 vuotta. Olisi jo kerennyt maksaa itsensä takaisin.
Hailuotolaiset eivät ole kuitenkaan ainoita lautan käyttäjiä. Kesäisin lautalle on pitkät jonot, varsinkin aurinkoisina päivinä. Hailuoto on todella mukava paikka virkistäytyä. Kauniit koskemattomat hiekkarannat, puhtaus ja rauha. Jos sinne ei olisi lautta-yhteyttä, joutuisivat Oulun alueen asukkaat tyytymään ruuhkaiseen nallikariin, kiva paikka sekin.
On myös mukavaa, että on kauppa. Voi ostaa sieltä tarvitsemansa, joten lähteminen sinne on huomattavasti helpompaa. Ei joudu kaikkeen varautua. Tietkin on ihan hyvässä kunnossa. Mielelläni tuen kyseisen paikan liikennöintiä, vaikka en sitä päivittäin tarvitse.
Ilmoita asiaton viesti
”Ihmisillä on oikeus valita asuinpaikkansa ihan syystä”. Ei kysymys ollutkaan ihmisen oikeudesta valita asuinpaikkansa vaan muiden ihmisten velvollisuudesta maksaa siitä aiheutuvat ylimääräiset kustannukset. Meillä on jonkilaista ylitarjontaa sellaisista henkilöistä, jotka keksivät itselleen oikeuksia ja haluavat maksattaa niistä syntyvät kustannukset muilla tai pitävät jotakin asiaa mukavana itselleen ja haluavat muiden maksavan sen mukavuuden kustannukset.
Ilmoita asiaton viesti
Jos kerran haluat tukea kyseistä lauttayhteytä tai siltaa, niin voithan tukea sitä itse. Mutta onhan se järjetöntä pakottaa muutkin maksamaan tuollaista lähes hyödytöntä projektia.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä Tere, juuri näin!
Ilmoita asiaton viesti
Sulo Aittoniemi teki vastaavanlaisia aloitteita 1990-luvulla yli 300 vuosittain, on kait vielä omaa lajiaan.
Ilmoita asiaton viesti
Todellisuudessa hallitus leikkasi tänäkin vuonna tiestön ylläpidon määrärahoja jo ennestään lisäten korjausvelkaa tuleville veronmaksajille.
Autoilijoilta perityistä yli 8 miljardin euron veroista yhä pienempi osa siirtyy tieinvestointein vuosi vuoden jälkeen.
Tilanne vain pahenee jatkossa ns. ilmastotalkooverojen kanssa jo lähitulevaisuudessa.
Ilmoita asiaton viesti