Autoilu on suomalaisille sujuvan arjen edellytys
"Jätkäsaari, pilalla
Hämeentie, pilalla
Liikenneinfra, pilalla
Pelkkää paskaa tilalla"
On käsittämätöntä, kuinka Helsinki on tukkimassa sisääntuloväyliään, rakensi Jätkäsaaren saarivaltion kahden pullonkaulan taakse, on tukkimassa kaupungin läpi vieviä valtaväyliä ja mitä vielä. Toki, Helsinki saa puolestani vaikka kääntää autotiensa pottupelloiksi, siihen stadilaisilla olkoon oikeus. Mutta tulevan kansanedustajan (?) silmin katsottuna Helsinki on malliesimerkki siitä, millaiseksi kansallinen päätöksenteko infrastruktuurin hallinnoinnista ei saa mennä.
Ymmärrän, että maailma näyttää yksinkertaiselta kantakaupungissa asuvalle ja parin metropysäkin päässä työssä käyvälle, mutta kyllä ymmärrystä pitää löytyä myös sille suomalaisten enemmistölle, joiden arjen edellytys on toimiva tieinfra ja kohtuullinen yksityisautoiluun kohdistettu verokuorma. Esimerkiksi minulla on toimistolle 15 minuutin matka, julkisilla sama reissu kestää tunnin. Ja tietysti työmaat ovat ympäri Uusimaata, joten julkiset eivät ole realistinen vaihtoehto. On aivan selvää, että päivätyössä käyvänä aktiivipoliitikkona ja lapsiperheen vanhempana en pysty käyttämään arjestani noin isoa siivua istumalla bussissa, puhumattakaan nyt heistä, jotka asuvat kauempana maakunnissa ja haja-asutusalueilla. Tämä realiteetti on kaupungistumiskehityksen sokaisemilta poliitikoilta nyt unohtumassa, niin hyvä asia kuin kaupungistuminen sinällään onkin.
Kyse ei ole siitä, että harva meistä auton omistajista tykkäisi istua autossa, ei suinkaan. Itse tuhlasin USA:ssa Marylandin. Virginian ja D.C.:n alueella työskennellessäni aivan tarpeeksi ison siivun elämästäni ruuhkissa kytkintä pumppaamassa. Työpäivät istuisin paljon mieluummin kotikonttorilla ja niin teenkin aina, kun työ ei vaadi sieltä poistumaan. Mutta toisinaan vain on liikuttava, enkä silloin todellakaan hyväksy sitä, että riistoverotuksella selkänahastani revityistä auto-, ajoneuvo-, polttoaine-, arvonlisä- ja muista veroista huolimatta elämääni yritetään tahallaan vaikeuttaa kohtuuttomasti.
Autoilun merkittävä vaikeuttaminen Helsingissä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että yritän välttää tuloa Helsinkiin ja niin tekee tuhannet muutkin. Jos se on stadilaisille ok, niin kaikki lienevät tyytyväisiä. Mutta kansallisessa päätöksenteossa on pystyttävä katsomaan kehäteiden tuolle puolenja ymmärtämään myös siellä asuvien elämää.
Kevyen liikenteen edellytysten parantaminen ja julkisten kulkuneuvojen käyttöön kannustaminen ovat sinällään hyviä tavoitteita, mutta se ei saa tarkoittaa yskityisautoilun edellytysten ideologista heikentämistä. Kyse on kuitenkin normaalissa arjen pyörteissä pyörivistä suomalaisista. Minusta niin autoilu, kevyt liikenne kuin julkinen liikennekin mahtuvat Suomeen ja suomalaisiin kaupunkeihin, itse asiassa niiden on välttämätöntä mahtua.
Niinpä auto- ja ajoneuvovero pitää purkaa ja siirtää verotuksen painopistettä polttoaineiden kuluttamiseen, jotta suomalaiset voivat ajaa uudemmilla, turvallisemmilla ja vähäpäästöisemmillä autoilla. Samalla pitää pohtia, mitkä osat liikenteestä kerätyistä yhdeksästä (9) miljardista eurosta voidaan jättää keräämättä, ja palauttaa suurempi osa veroista esimerkiksi liikenneinfran korjausvelan paikkaamiseen, tiestön pääväylien leventämiseen ja suurnopeusraiteiden rakentamiseen suurimpien kaupunkien välille. #terestroika
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000005960760.html
https://www.is.fi/autot/art-2000005960085.html
Kyllähän me EU:ssa ollaan menossa kohti sellaista autoilua, jossa meitä veloitetaan satelliittien välittämien kilometrien mukaan.
Ks. ”CARE TIELIIKENNEONNETTOMUUKSIA KOSKEVA YHTEISÖN TIETOKANTA, NEUVOSTON PÄÄTÖS, TEHTY 30 PÄIVÄNÄ MARRASKUUTA 1993 (93/704/EY)”:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF…
Ks. EU:n yleistietoa alla:
https://eur-lex.europa.eu/browse/summaries.html
Ilmoita asiaton viesti
Jos Helsinkiläiset haluavat tuhota kaupunkinsa tavalla tai toisella, niin mitäpä niitä paremmuuskompleksin omaavia auttamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Edelliseen viestiini liittyen satelliittiseurannasta ym:
– – ”Liikenteen ja infrastruktuurin käytön tehokkuuden lisääminen tietojärjestelmien ja markkinaehtoisten kannustimien avulla
7) Euroopassa otetaan vuoteen 2020 mennessä käyttöön uudenaikaistettu ilmaliikenteen hallinnan infrastruktuuri (SESAR 12), ja Euroopan yhteinen ilmailualue olisi toteutetaan kokonaisuudessaan. Otetaan käyttöön vastaavia hallintajärjestelmiä maa- ja vesiliikenteessä (ERTMS, ITS, SSN ja LRIT, RIS). Otetaan käyttöön EU:n kehittämä maailmanlaajuinen satelliittinavigointijärjestelmä (GALILEO).
Direktiivi 2002/59/EY alusliikennettä koskevan yhteisön seuranta- ja tietojärjestelmän perustamisesta(EYVL L 208, 5.8.2002), sellaisena kuin se on muutettuna direktiivillä 2009/17/EY (EUVL L 131, 28.5.2009).
(8) Vuoteen 2020 mennessä luodaan puitteet Euroopan multimodaaliliikenteen
tiedonvaihto-, hallinto- ja maksujärjestelmälle.
(9) Tieliikennekuolemien määrä saadaan lähelle nollaa vuoteen 2050 mennessä. Tämän mukaisesti EU:n tavoitteena on puolittaa tieliikenteen uhrien määrä vuoteen 2020 mennessä. Varmistetaan, että EU kuuluu liikenteen turvallisuuden ja turvatoimien alalla maailman kärkijoukkoon kaikissa liikennemuodoissa.
(10) Aletaan soveltaa täysimääräisesti ”käyttäjä maksaa” ja ”saastuttaja maksaa” -periaatteita, ja lisätään yksityisen sektorin sitoutumista vääristymien poistamiseksi, haitalliset tuet mukaan luettuina, tulojen hankkimiseksi ja rahoituksen varmistamiseksi tulevaisuuden liikenneinvestointeihin.” – – (sivut 10 – 11, lue kokonaan alla):
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF…
GALILEO:
https://www.usegalileo.eu/FI/
Katso videopätkät alla:
https://www.gsa.europa.eu/library/videos?search=&f…
Ilmoita asiaton viesti
Tottakai auton sentään pitää olla sujuva kun politiikka 1950-luvulta on ollut autoilun suosimista muiden liikkumis- ja kuljetusmuotojen kustannuksella.
Rumat ostoshallit tyyppiä Jumbo johon bussimatkustaja joutuu orientoitumaan rottapolkuja pitkin jostain parkkihallin takaa ovat tämän poliittisten valintojen ketjun esteettinen ilmentymä ja elintasosairaat, eristyneet liikenneraivoajat sen sosialislääketieteellinen oire.
Kysymys onkin miten voisimme pelastaa ihmiset ja maisemat niiltä kohdin kun eivät ole tehdyn politiikan runtelemia tai hävittämiä.
Ilmoita asiaton viesti