Teren totuudenmukaiset ja ehdottoman oikeat mielipiteet Asioita asioiden nimillä

Uskonnot ulos kouluista ja julkishallinnosta

Joulun alla käytiin taas perinteikäs keskustelu tunnustuksellisen kristillisyyden tuomisesta peruskouluihin. Asiassa ei ole jossiteltavaa: Tunnustuksellisella uskonnon opetuksella ja poliittisilla aatteilla ei ole paikkaa peruskoulujen lukujärjestyksissä, piste.

Minun kohdallani koko keskustelu lähti tänä vuonna mentalisti Pete Poskiparran twiitistä, jossa kertoi, ettei häntä häiritse kouluissa esitettävät seiminäytelmät tai laulettavat jouluvirret. Tämä asia on kuitenkin filosofinen ja periaatteellinen, joten sen tutkiminen pelkästään omasta subjektiivisesta vinkkelistä on laiskaa ja jopa vahingollista. En minäkään usko, että lapsi turmeltuisi enkelilauluista tai seiminäytelmistä, mutta jos yksi uskonto luiskahtaa koululaitoksen ovesta sisään, jää se raolleen kaikille uskonnoille ja aatteille. Niinpä yhdenvertaisuus ja uskonnonvapaus toteutuukin parhaiten, kun varmistamme, ettei julkishallinto toimi minkään uskonnon välittäjänä. 

Moni vastasi kommenttiini varsin tutuilla argumenteilla. Ensimmäinen klassikko on, että jos kristinusko hävitetään kouluista, jää jäljelle uskonnollinen tyhjiö, joka täyttyy esimerkiksi islamilla tai jopa islamismilla. Allekirjoitan toki väitteen suomalaisen evankelisluterilaisuuden ylivertaisuudesta konservatiiviseen islamiin verrattuna, mutta silti kyseessä on niin sanottu väärä dikotomia eli väärä vastakkainasettelu. Yhden uskonnon poistaminen kouluista ei johda juuri toisella uskonnolla täyttyvään tyhjiöön, vaan kasvavaan sekularismiin, kuten Suomessa ja niin monessa muussa maailman onnellisimmassa ja kehittyneimmässä maassa on käynyt. Tilastotiede ei yksinkertaisesti tue väitettä siitä, että maallistunut yhteiskunta olisi erityisen altis ääriuskonnolliselle käännytykselle vaan päin vastoin, maallistuminen tekee yhteiskunnista immuuneja islamismin kaltaiselle ääriuskonnollisuudelle. Ja vaikkei tekisikään, niin koulujen ydintehtävä on edelleenkin sivistää nuoria, ei toimia ideologioiden taistelutantereena.

Toinen kestoväite on, että olemassa olevilla perinteillä on jokin itseisarvo, joten niiden säilymistä tulee tukea valtion taholta. Minusta tällainen haaveilu kuulostaa enemmän Saudi-Arabian kaltaisista teokratioista tutulta mentaliteetilta, ei länsimaiseen sivistysvaltioon kuuluvalta aatteen- ja uskonnonvapaudelta. Ja tosiasia muutenkin on, että perinteet muuttuvat jatkuvasti. Älkää hetkeäkään kuvitelko, että joulunne olisi samanlainen kuin vielä 50 tai 100 vuotta sitten. Vaikka joitain perinteitä on säilynyt pidempään, on iso osa jo vaipunut unholaan ja korvautunut uusilla. Ympäröivän todellisuuden säilyttäminen juuri nykyisellään on yksinkertaisesti mahdotonta, eikä ainakaan koululaitosta tule ottaa taantumuksen ja konservatismin esitaistelijaksi, siellä opiskelevien lasten kun on pärjättävä nimenomaan tulevaisuudessa, ei menneisyydessä.

Haluaisin myös huomauttaa mitä ystävällisimmin, että minä pidän itse tärkeäksi kokemani aatteelliset perinteet hengissä omalla vaivannäölläni. Minusta olisi väärin, jos valtiovalta alkaa käyttää yhteisiä resurssejamme juuri minun aatteellisen perinteeni pakottamiseen ja ylläpitämiseen, joten toivon tietysti kaikilta muiltakin samanlaista huomaavaisuutta. Jos siis pidät esimerkiksi kristillisiä perinteitä ehdottomasti säilyttämisen ja lapsillesi siirtämisen arvoisina, niin toivottavasti näet asian eteen itse vaivaa sen sijaan, että yrität valjastaa veronmaksajat ja koululaitoksen tekemään sitä työtä, mikä kuuluu meille vanhemmille.

Muutenkin ihmettelen, miten niin moni valtion holhouksen ikeestä pois haluava kuitenkin haluaa valtion holhouksen ikeeseen? Jos haluan keskushallinnon pois ihmisten makuuhuoneista, niin lienee ilmiselvää, miksi haluan kirkon pois luokkahuoneista? Erityisesti sellaisen kirkon, joka valtion suopealla avustuksella on perinteisesti polkenut mm. seksuaalivähemmistöjen ja naisten oikeuksia, ja jatkaa myyräntyötään tähän päivään asti? Kirkon sisällä karsastetaan edelleen naispappeja ja joulun alla sopivasti uutisoitiin, kuinka evankelisluterilainen kirkko kannustaa lähimmäisenrakkauteen jakamalla varoituksia homopareja vihkineille papeille.

Jos vaikkapa missään ministeriössä tulisi ilmi tällaisia tasavertaisten oikeuksien laiminlyöntejä, niin vastuulliset olisivat raastuvassa alta aikayksikön. Mutta naisia ja homoja saa edelleen potkia päähän yhteiskunnallisia erityisoikeuksia nauttivassa ja valtion kanssa naimisissa olevassa kirkkolaitoksessa, miksi? Minusta tällainen valehtelu, mustamaalaaminen, kiusaaminen ja sosiaalinen eristäminen on täydellista kaksinaismoraalia instituutiolta, joka väittää itseään laupeuden ja lähimmäisenrakkauden sanansaattajaksi. 

Ikävä kyllä aivan liian moni suomalainen tuntuu tällaisissa keskushallinnon aatteellista puolueettomuutta käsittelevissä keskusteluissa olevan moraalisesti kestämättömällä pohjalla. Ei esimerkiksi ole kauaa siitä, kun erilaiset uskonnollisen konservatismin esitaistelijoiksi nousseet persut valittivat tamperelaisen koulun sallineen persujen mustamaalaamisen. Silloin kyllä ymmärrettiin, että aatteellinen vaikuttaminen peruskoulussa on väärin, mutta jotenkin kelkka kääntyy aina kevät- ja joulujuhlien alla, kun julkinen keskustelu kristillisten perinteiden tuputtamisesta jatkuu. Toisaalta vasemmistolaiset kyllä kapinoivat koulujen kristillisiä perinteitä vastaan, mutta eivät kykene ulottamaan kritiikkiään kouluissa jaettavaan feministipropagandaan, jota konservatiivit puolestaan vaativat pois kouluista. 

Näiden ryhmien välillä ei ole muuta eroa kuin se, minkä aatteen he haluavat osaksi kouluopetusta. Minä taas en halua kumpaakaan ääripäätä tuputtamaan omaa asiaansa lapsille, vaan haluan pitää koulun aatteellisesti mahdollisimman neutraalina. Katson, mielestäni perustellusti, että oma näkemykseni on tässä asiassa johdonmukainen ja edellä mainituista syistä kaikki uskonnollinen perinne jumalanpalveluksineen, virsineen, uskontunnustuksineen ja muine tunnustuksellisine elementteineen tulee poistaa niin peruskouluista kuin muualtakin julkishallinnosta. Uskonnot ja niiden dogmit tulee julkishallinnossa korvata analyyttisellä keskustelulla ja todennettavissa olevilla faktoilla.

Enkä malta olla muistuttamatta, näin vuoden viimeisenä päivänä, että yksi parhaimmista tavoista vaikuttaa Suomen maallistumiskehitykseen on erota kirkosta ja viedä kirkkolaitokselta rahallinen tuki. Se ei tarkoita uskosta, hengellisyydestä, kummeudesta, avioliitoista, hääjuhlista tai perinteistä luopumista. Se tarkoittaa vain vallan viemistä yhdeltä aatteelliselta monoliitilta, jolla sitä valtaa ei olisi koskaan pitänyt ollakaan. 

Vanhempiensa päätöksellä kirkkoon liitetyllä lapsella on esimerkiksi velvollisuus osallistua aatteelliseen opetukseen ja maksaa kirkkolaitokselle veroja alaikäisenä tehdystä työstä. Edes vanhemmilla ei ole oikeutta lastensa omaisuuteen, mutta kirkkolaitoksella on. Ja jokainen uskossaan vahva voi kysyä itseltään, että mitähän se nasaretilainen puuseppä olisi sanonut siitä, että lapsilla maksatetaan kullattuja saarnastuoleja?

Ja tietysti, kirkosta erotessa pienituloinenkin säästää vuodessa satoja euroja, jotka voi halutessaan laittaa johonkin tehokkaampaan hyväntekeväisyyteen tai vaikka ihan omaan hyvinvointiin. Se päätös vain kannattaa tehdä ennen vuodenvaihdetta, koska tammikuussa eroava joutuu maksamaan kirkollisveroa vuoden loppuun asti.

Kaikesta huolimatta, hyvää alkavaa vuotta kaikille lukijoille, tukijoille, katsojille, kommentoijille, tykkääjille, jakajille ja kriitikoille!

https://twitter.com/TereSammallahti/status/1076079089788821506
http://worldhappiness.report/ed/2018/
https://whyevolutionistrue.wordpress.com/2018/03/20/the-2018-un-world-ha...
https://yle.fi/uutiset/3-10563663
https://www.aamulehti.fi/a/201228321
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/koululaisille-suunnattu-kirjahanke-h...
https://www.ps-nuoret.fi/wp-content/uploads/2017/02/kirjepdf.pdf

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän hoikanpoika kuva
Ari Mikkola

Kaikkia suurimpia uskontoja sekä poliittisia liikkeitä ja ideologioita sekä mainontaa, mediaa ja propagantaa pitää opettaa kouluissa ymmärtämään tasavertaisesti. Medialukutaito sekä ismien ja eri ideologien viestinnän tavat ja opit pitää olla nuorilla hallussa, eikä se tekisi pahaa että meillä vanhoillakin olisi niistä edes jonkinlainen ymmärrys.

Käyttäjän asco73 kuva
Asko Telinen

" pitää opettaa kouluissa ymmärtämään tasavertaisesti."

Juurikin näin! Toki uskonnon tunnustuksellinen harjoittaminen ja objektiivinen, tasapuolinen tarkastelu sekä opetus onkin täysin eri asioita.

Sirpa Abdallah

Saman pitää/tulee koskea myös politiikkojen tai vastaavien vierailijoiden kutsumista kouluihin tai ylipäänsä sinne päästämistä puhumaan. Vain koulutuksen saaneet opettajat ainoiksi velvollisiksi opetuksen antajiksi.

Politiikka on myös aatetta, johon kunkin tulee perehtyä vasta myöhemmällä iällä kuin peruskouluissa. Eikä kyllä opinahjoissa ennen äänestysikää eli 18 vuotta täyttäneet Suomen kansalaiset poislukien kuntavaalit ja europarlamenttivaalit, joissa äänestysikäraja poikkeaa em:sta.

Käyttäjän mjkrie kuva
Mika Riekki

Juuri tuli Yhdysvaltojen amish yhteisöistä dokkari, jonkun pätkän sitä seurasin. Uskonnot toimivat siellä kyllä ihan sääntöinä, miten saa ja pitää toimia.
Eri blokeilla oli omia sääntöjä, pääasiassa rajoituksia, eli saako käyttää esim. moottoroitua ruohonleikkuria vai ei, ja näistä säännöistä sitten päätettiin muistaakseni jotenkin yhteisökohtaisesti.

Kouluissa ja armeijassa, jos tehdään esim. joku kasvisruokapäivä, on mielestäni verrattavissa sitten myös veganismin tuputtamiseen maailmanparannuksen varjolla.

Toisaalta, kristinusko mielestäni tarjoaa ihan hyvät moraalipuitteet käyttäytymiselle, ja elämänkatsomustiedon tms, joka siis korvaa uskonnonopetuksen, pitäisi mielestäni sitten sisältää nämä vastaavat käyttäytymissäännöt.

Samoin elämänkatsomustiedon pitäisi tuoda rehellisesti esiin myös eri uskontojen huonot puolet, koska jos henkilö jossain elämänsä vaiheessa haluaa kuulua johonkin uskontoon, ja miettii mikä itselle sopii, tai häntä houkutellaan uskontoon vaikkapa puolison toimesta, olisi ihmisillä jonkinlainen valmius ja jos nyt epäkorrektisti sanoo, ihan ennakkokäsitys myös niistä huonoista puolista.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Mun puolesta uskontojen filosofiaa ja historiaa voidaan käsitellä kouluissa, sekä tietysti keskeiset opinkappaleet. Ei siinä mitään, se on yleissivistävää ja kehittää ajattelua.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Kyllä yhteiskunnallinen keskustelu kuuluu kouluun, miten ihmeessä muuten voitaisiin hoitaa kunnolla ja nuoria kiinnostavasti edes yhteiskuntaopin opetusta? Feministit, Seta, puolueiden nuorisojärjestöt, metsästysjärjestöt ja eläinsuojelijat, maanpuolustusjärjestöt, ympäristönsuojeluyhdistykset jne eroavat kyllä merkittävällä tavalla uskonnoista, en menisi tekemään mitään persuidioottisia rinnastuksia Abdallahin tapaan.

Yhteiskunnassa on eturistiriitoja, aatteilla on juurensa, aatteet ovat eläviä erilaisia ihmisiä dialogissa livenä tai netissä - jos tämän kaiken torjuu koulusta ja opetetaan yläviistosta käsin pelkkää ”insinöörimäistä analyysia” aliarvioidaan nuorten arvostelukykyä eikä varmasti herätetä mitään kiinnostusta ja jätetään itseasiassa monia yhteiskunnan jäsenen taitoja kasvattamatta.

Minusta kouluun voivat tulla vierailulle, kuultaviksi, kuuntelemaan ja altistumaan haastettaviksi kaikki, jotka hyväksyvät suomalaisen perusopetuksen arvopohjan. Sen voi jokainen lukea täältä, sivulta 15 alkaen.
https://www.oph.fi/download/163777_perusopetuksen_...

Eikö joku sitten hyväksy? Nuo ”teesithän” ovat suomalaista, 2000-luvun arvopohjaa. Nähdäkseni on lukutaitoisille varsin selvää, että puolueista Kristillisdemokraatit ja Perussuomalaiset eivät ole suomalaisen arvopohjan takana. Myös kaikki uskonnot jättävät itsensä tuon ulkopuolelle mm. Teren mainitsemista syistä.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Helsingin Opetushallitushan on vihreiden seinähullujen käsissä joka näkyy kaikkialla mitattavissa nyt vaikka pisa - tuloksisssa. Joten vaikka Esa ei ole syy vaan seuraus, seuraus täysin hulluista Opseista, opetussuunnitelmista, jotka sopivat ehkä johonkin yliopistoon, mutta eivät varmasti koulumaailmaan, jossa ei ehkä Taavi 7v ole vielä valmis suunnittelemaan omaa koulutusuraansa. Se, että opsissa nyt vannotaan johonkin multikultiin (jonka nojalla ostetaan kouluun kertomaan se somali kertomaan, 5000€, että mulitikultin vastakohta on natsit eli persut) on ihan sama jos siellä julistetaan kuu on juustoa sanomaa. Mutta uudestaan syylliset ovat Helsingissä ja Opetusministeriön hallinnossa (toki vähäjärkiset mm. kokoomusrouvat vannovat näiden järjettömyyksien nimeen) ...

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren Vastaus kommenttiin #8

Aha. Itse en keksi mitään edistystä edes johonkin lukioaikoihin 90 - luvulla vaan koulumaailman seuraaminen on kauheaa katseltavaa lasten kautta. Integraatiopolitiikka ilman tarkkiksia on vitsi, lapsi saa päättää viitsiikö tehdä läksynsä, projektitöitä alle kymmenen vuotiailla, ei numeroita kun ne loukkaavat ei-integroituja oppilaita lista on loputon. Siihen kuuluvat joka sinun mainitsevasi sairaat kuviot sossun kanssa jossa pakko on tehdä ilmoituksia, myös turhaan, kammottavin seurauksin. Ja päälle sitten vedetään jotain monikulttuuri sun muuta ideologista aivohumppaa ---

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #9

Sinlla on kierosilmäisen sammakkoperspektiivinen näkemys koulusta. Se on hyvin faktavapaa.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren Vastaus kommenttiin #10

Se on hyvin faktarikas. Koulumaailman visiot on kuten kaikki vihreiden vastaavat. Kauniita teoriota vailla reaalimaailman tartuntapintaa. Ja silti lapset elävät reaalimaailmassa, käyvät koulua. Toki pieni eliitti siinä voi hyvin ne jotka voivat ohjautua vaikka kouluusi kun taas suuret massat eivät voi. Lapset tarvitsevat rajoja, numeroita, auktoriteetteja, tarkkiksia. Mutta juu varmaan hieman eri tarkastella minimaalisen totaali-valkoisen-eliitin-Steiner-koulun kautta koulumaailman kokonaisuutta.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #11

Jaaha, nyt loppuivat Engreniltä vähät argumentintapaisetkin.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Neljä kappaletta ja päädyit jo kertomaan, mitä poliitikkoja kouluihin saa tuoda ja keiden agendan tuputtaminen onkin jotain "arvopohjaa", jota saa tulla julistamaan. Juuri tällaista jaottelua karsastan pahasti.

Minäkin haluan, että kouluissa käydään filosofista keskustelua ja tarjotaan ymmärrystä suomalaisesta parlamentarismista. Mutta jos ja kun selkeästi homma menee suosikkien valikointiin ja oman agendan puskemiseen, niin silloin on parempi vain pitää tiukka linja ja pitää poliitikot ja papit poissa kouluista.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Miksi kouluun oppilaiden eteen pitäisi päästää sellaisia vihasaarnaajia, joiden ideologia on ytimiään myöten, ei vain jossain marginaalisissa vivahteissa lapsia ja nuoria vahingoittavaa sekä sivistyksen - koulun perustehtävän -vastaista?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Minua, kirkkoonkuulumatonta ja uskonnotonta, tökkivät omaa elämänkatsomustaan saarnaavat käännyttäjät tulivat ne sitten uskonnolliselta tai anti-uskonnolliselta puolelta.

Kun poikani, niin'ikään kastamaton pakana, aloitti uskontotunnit kuului vihkoon kirjoitettu ensimmäinen virke jotenkin näin: "Suomessa on uskonnonvapaus ja jokaisella on oikeus uskoa tai olla uskomatta mihin haluaa." Annoin Wilmaan palautetta, minusta se oli hieno aloitus.

"Se päätös vain kannattaa tehdä ennen vuodenvaihdetta, koska tammikuussa eroava joutuu maksamaan kirkollisveroa vuoden loppuun asti."

Tasapuolisuuden vuoksi muistutettakoon että jos haluaa liittyä kirkkoon, se kannattaa tehdä 1.1. koska silloin ei maksa koko vuotena kirkollisveroa.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Kannattaa myös muistaa, että meillä uskonnottomilla usein on jumalaton tuuri. Siitä vaan eroamaan, vielä ehtii!

https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Minä tosin en saarnaa enkä käännytä, vaan argumentoin kirkon yhteiskunnallisia erioikeuksia vastaan. Jos niitä ei olisi, niin näitä kirjoituksia ei tarvitsisi tehdä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset