Teren totuudenmukaiset ja ehdottoman oikeat mielipiteet Asioita asioiden nimillä

Talouskuripuolue nyt!

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kertoi Ylen Ykkösaamussa, että haluaisi nostaa Suomen suosta laajentamalla maksutonta varhaiskasvatusta. Hintalappu uudistukselle olisi 70 miljoonaa euroa ja ilmeisesti sellaisiin menonlisäyksiin on varaa, vaikka Orpo kuitenkin suoraselkäisesti muistuttaa, että velkaantuvassa kansantaloudessa ei ole mitään jakovaraa. Heitetään siihen vielä se Kokoomuksenkin vaatima harrastustakuu vielä kaupantekijäisiksi, niin avot!

Ja toisekseen, ei varhaiskasvatukseen panostaminen pelasta meitä nykyisestä suosta mitenkään, sen tulokset kun alkavat realisoitua aikaisintaan joskus 20-25 vuoden kuluttua. Ei meillä yksinkertaisesti ole aikaa odottaa niin pitkään, eikä ole muutenkaan reilua lyödä taakkaa kansantalouden pelastamisesta nyt tarhassa olevien tai jopa syntymättömien ikäluokkien harteille. Pahimmassa tapauksessa seuraava lama iskee juuri sopivaan paikkaan, jolloin isona riskinä on taas yksi laman syrjäyttämä sukupolvi, kuten viimeisen kymmenen vuoden aikana työelämään siirtyvälle sukupolvelle kävi.

Nyt pitää, eritoten valtionhoitaja- ja talouskuripuoleena tunnetun Kokoomuksen nousta johtajaksi taluttamaan sokeita ja lopettaa kaikki flirttailu julkisten menojen kasvattamisella. Kokoomuksen kohdalla tiukan talouskuripolitiikan pitää olla lähtökohta, sellainen poliittinen fysiikan laki, jota ei voi horjuttaa matemaattisesti lahjattomien sosialistien hypoteeseilla loputtomasta velkaelvytyksestä ja julkisen sektorin perässään vetämästä kansantaloudesta. 

Julkisen talouden tasapainottamisen pitää olla Kokoomuksen ensimmäinen ja tärkein teema, aatteellinen kruununjalokivi, jonka painolasti kannetaan ylpeinä ja selkä suorana vaikka se näkyisikin kannatuksen väliaikaisena laskuna. Jonkun se on tehtävä, muuten tämä homma menee aivan läskiksi ja kohta ollaan kansainvälisen valuuttarahaston talutusnuorassa. Kyllä varmaan tulevat sukupolvet sitten muistelevat hyvällä, vähän niin kuin Kreikan nuoriso varmasti kiittelee oman poliittisen johtonsa viisautta ja kaukonäköisyyttä, vai mitä luulette? Kun kukaan ei kuitenkaan halua tällaista perintöä jälkeensä jättää, niin miksi kaikki kuitenkin tekevät politiikkaa, joka realistisesti ei muuhun lopputulokseen voi johtaa?

Ne on veronmaksajien rahoja, ei valtion rahoja. Voi Jeesus, että olin onnesta soikeana, kun Orpo tokaisi näin eduskunnassa pari kuukautta sitten. Ohikiitävän hetken meinasi aivan sydän pakahtua, kun puoluejohtomme tekee julkisesti realistisen ja vapausaatetta syleilevän talouspoliittisen lausunnon. Ja nyt alkaa taas näyttää sille, että vaalivuoteen valmistautuminen tarkoittaa kaiken vetämiseen vessanpöntöstä alas yhdellä huuhtaisulla. Vips vaan, sinne meni niin kuin mummovainaan talkkunapuurot.

Minulla ei sinällään ole mitään sitä vastaan, että varhaiskasvatuksen maksuttomuutta laajennetaan, mutta jos sellaista ehdottaa varsinkin julkisen sektorin edelleen velkaantuessa rajusti, niin sitten pitää kyllä kertoa, että mistä muualta säästetään?

Vaikka tämä on vanhan toistamista, niin muistutan silti kaikkia, että talous kasvaa ennätysvauhtia, mutta silti tulee turskaa kolme miljardia euroa ensi vuonnakin. Miettikää nyt oikeasti, nyt on taloudellisesti tämän lopuillaan olevan vuosikymmenen paras vuosi, eikä velkaantumista saada edes merkittävästi hidastettua! Ja silti juuri kukaan ei tunnu uskaltavan sanoa ääneen, että meidän julkinen sektori on liian iso ja sitä pitää karsia merkittävästi, miksi ei? Eikö niitä äänestäjien sieluja todella saa muuten kuin ostamalla ne tulevien sukupolvien piikkiin otetulla velalla? En suostu uskomaan.

Ei voi olla niin, että tätä vaalipeliä aletaan pelaamaan jo nyt ja ainoana pelivälineenä on taas kerran veronmaksajan lompakko, se ei ole oikeudenmukaista eikä vastuullista. Tätä taktiikkaan on kuitenkin suomalaisessa politiikassa käytetty vuosikymmeniä ja osaksi myös sen takia julkisen sektorin velka on kymmenessä vuodessa tuplaantunut 65:stä miljardista eurosta 136:een miljardiin euroon. Samalla verojen määrä on räjähtänyt käsiin; vuonna 2000 suomalaisilta verotettiin 62 miljardia euroa, laman alkaessa vuonna 2009 74 miljardia euroa ja viime vuonna huimat 95 miljardia euroa.

Suomen kokonaisveroaste on n. 10 prosenttiyksikköä OECD-maiden keskiarvoa ylempänä ja esimerkiksi suomalaisen vasemmiston ihailemassa Justin Trudeaun Kanadassa kokonaisveroaste on yli 12 prosenttiyksikköä Suomea pienempi. Meillä tultaisiin aivan helposti vähemmälläkin verotuksella toimeen, jos tästä maasta löytyisi poliitikoilta vain tarpeeksi rohkeutta vaatia tuhlaamisen lopettamista ja omille eturyhmille suunniteltujen tulonsiirtohimmeleiden purkamista.

Äänestäjien on kerta kaikkiaan ruvettava vaatimaan menonlisäyksiä ehdottavilta politiikoilta yksityiskohtaisia ja aukottomia selvityksiä siitä, mistä ne rahat revitään ja saadaanko niillä oikeasti aikaan sellaista hyvää, että ehdotus voidaan perustellusti hyväksyä? Ja jokainen, joka ei pysty kantaansa kunnolla perustelemaan, valellaan tervalla ja höyhenillä, ja viedään kotikylän torille häpeäpaaluun.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005484054.html
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sipila-ja-orpo-uutta-velkaa-vain-2-96...
http://www.tilastokeskus.fi/til/jali/2016/jali_2016_2017-10-23_kuv_001_f...
http://www.tilastokeskus.fi/til/jali/2016/jali_2016_2017-10-23_tie_001_f...
http://tilastokeskus.fi/til/vermak/2016/vermak_2016_2017-07-13_tau_002_f...
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tilastot/Verotuotot/Veroaste/
http://tilastokeskus.fi/til/vermak/2016/vermak_2016_2017-07-13_tau_002_f...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Mielestäni "jakovaraa" ei pitäisi olla koskaan. Ei edes parhaimpina aikoina, sillä jos verokertymä ylittää valtion tiukalla seulalla laaditun menobudjetin, niin se "jakovara" pitää palauttaa veronmaksajille täytenä takaisin joko ylimääräisten veronpalautusten muodossa tai sitten säästää siitä "jakovarasta" joka ainoa sentti joko maksamalla valtion velkaa takaisin samalla summalla enemmän kuin on alunperin budjetoitu tai sitten käyttää tuo jakovara seuraavan vuoden tuloveroprosenttien alentamiseksi.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Ymmärrän toki, että rajattoman FIAT-rahan aikana valtion ei välttämättä kannata aivan kaikkea velkaansa maksaa takaisin. Mutta näkisin valtion mieluusti keräävän jonkinlaista rahastoa seuraavaa talousnotkahdusta varten. Tietysti veroasteen alentaminen pitää olla prioriteetti, mutta tällaisen hyvinä aikoina kerätyn kasvurahaston turvin laman aiheuttamaa iskua julkiselle taloudelle voitaisiin keventää, jos nyt ei sitten poistaa lähes kokonaan. Suhdannevaiheluiden tasoittaminen siis on ihan ok, mutta mieluummin tekisin sen etunojalla kuin reaktiivisesti maidon jo kaaduttua.

Käyttäjän heikkitoivonen kuva
Heikki Toivonen

"..vaatia omille eturyhmille suunniteltujen tulonsiirtohimmeleiden purkamista."

Täysin mahdoton ajatus. Kyseessä on ihmisoikeuksiin verrattavissa oleva asia, saavutettu etu.

Etu(ilija)ryhmien järjestöllinen toiminta on periaatteessa hyvin yksinkertaista: Hiljaisuuden vallitessa on etuinnautinta keskiössä, ja mediahuomion sattuessa kohdalle on vuoro herätellä porukkaa informaatiosotaan raivoisaan, mitä opportunistisimmin keinoin.

Vaihtoehtoisesti synnyttää informaatiomelske omin avuin, mikäli kohtuullisen vaivannäön tuloksena odotettavissa on lisää siivua kuvitellusta jakovarasta.

Mikäli vaivannäkö ei syystä tai toisesta tuota tulosta, on aika uhri- ja sortotarinoiden.

Menestyksekkään toiminnan keskeisimpänä takeena voi pitää riittävän röyhkeillä ja kaihtamattomilla mielenlaaduilla varustettujen toimijoiden löytämistä järjestön johtoon.

Ikävintä edellisessä on se, ettei se juuri nimeksikään sisällä kärjistystä.

Kyse on hienostuneemmin ilmaisten osaoptimoinnista: Yhteiskunnan ~kaikki osaset optimoivat omaa pussiaan, sen kokoa.

Kokonaisuus ei tällöin optimoidu, päinvastoin.

Kuvaus ei päde pelkästään perinteisesti ymmärrettyihin ammattiyhdistyksiin, vaan mitä erilaisimpiin järjestöihin; MTK:sta voinee listaa hyvin jatkaa, yritystukijärjestelmiä paaluttaneita järjestöjä unohtamatta.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Helposti saadaan kuluja kuriin. Kuntien kulurakennetta järkeistämällä. Kokoomukselle ei vaan taida sopia omien suojatyöpaikkojen leikkaaminen ? Kuten ei muillekaan puolueille. Kuntien hommathan jaettiin vielä -70 luvulla tutuille, kavereille ja hyville miehille. Perinne tuskin enää hengissä, mutta kertynyttä löysää lihaa on aivan liikaa. Edelleen.

Suomen kuntien määrä 311, näistä 16 on muuten Ahvenanmaalla. Suomessa on reilu 5 miljoonaa asukasta. Pienin kunta n. 6.500 asukasta ja ka koko n. 17.000 asukasta.

Tekniikan kehittyessä ja etäisyyksien sekä yhteistyön kasvaessa. ( mm:ssa kuntien yhteinen hankintatoimi ) niin jaksaa vaan hämmästyttää, tarvitaanko tosiaan nykyään enää 311 kunnanjohtajaa, sihteeriä, hallitusta jne. ? Karkeasti vois sanoa, että puolet hallinnosta pois yhdistymisten kautta ja palvelutason muutosta tuskin kukaan huomaisi.

Ruotsissa on vastaavasti 290 kuntaa ja n. 10 miljoonaa asukasta.

Suomi oli julkisen sektorin paalupaikalla EU ssa 2014.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Julkinen_sektori

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Maksuton varhaiskasvatus, jos se onnistuttaisiin rajaamaan kaikilla siihen 20 tuntiin viikossa, voisi olla kustannusneutraali tapa tehdä parempaa politiikkaa. Se olisi selkeä kannuste tehdä myös pienipalkkaista osa-aikatyötä ja toisaalta kallis julkinen palvelu tulisi selkeästi rajattua niiden osalta joilla ei ole siihen tarvetta. Yli 20 tunnille ei ole mitään pedagogista syytä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset