Voi parkaa, ISIS-kurkunleikkaajaa
Alkuvuodesta Sisäministeriössä on pohdittu, millä sosiaalipolitiikan keinolla mahdollisesti islamilaisen kalifaatin toimintaan osallistuneet uskonnolliset ekstremistit saataisiin taas integroitumaan sellaiseen verrattain maalliseen yhteiskuntaan, jossa ihmisoikeuksilla vielä on merkitystä? Aprikoitiinpa samassa aivoriihessä myös sitä, voitaisiinko nämä paluumuuttajat työntää sote-palveluissa kaikkien muiden avuntarvitsijoiden edelle? Sosiaalisessa mediassa kiertäneestä Ilta-sanomien aihetta käsitelleestä jutusta olisi ollut helppo vetää herne nokkaan ja moni niin tekikin, mutta Sisäministeriön työryhmän mietintö on itse asiassa 34 sivua pitkä ja käy vaihtoehtoja varsin kattavasti läpi mm. oikeusvaltioperiaatteen, kansalaisten oikeudenmukaisuuskäsityksen sekä muiden huomioon otettavien nyanssien puitteissa.
Ilta-sanomien juttua lukiessa primitiivi-Terenkin liskoaivossa kävi ajatus, että noille ISISin kätyreille voisi valaa betonisaappaat jalkaan ja heittää Laanaojaan muiden roskien seuraksi. Eikä ahdistusta helpottanut ollenkaan lukea Vantaan perhepalveluiden johtajan Anna Cantell-Forsblomin lausuntoa, joka oli helppo tulkita kurkunleikkaajien hyysäämiseksi. Onneksi hän myös kertoi Facebookissa, mitä oli toimittajalle oikeasti sanonut, muuten olisi tästäkin videoblogista tullut tarpeettoman kiukkuinen, kuten niin monesta somessa ja Ilta-sanomien uutisen alle lähetetystä kommentistakin.
Mutta vaikka kuinka kiukuttaisi toimittajien ammattitaidottomuuden tai jonkin muun syyn takia, ei valtion tehtävä ole riistää keneltäkään heidän henkeään, joskaan ei myöskään palkita ihmisoikeusrikoksista. Siispä on keksittävä jotain muuta.
Yksi keino laajentaa viranomaisten mahdollisuuksia ehkäistä tämän kaltaisia sisäpoliittisia uhkia on tietysti kiristää kansalaisuuden ehtoja niin, että vain mielekkäästi kotoutuneet voivat saada karkotukselta suojaavan kansalaisuuden. Koska paikallisen kielen osaaminen ja lakien kunnioittaminen ovat myönteinen merkki maahanmuuttajan sopeutumisesta uuteen kotimaahansa, tulisi kansalaisuus myöntää ainoastaan suomea kiitettävästi puhuvalle, omasta toimeentulostaan huolehtivalle ja muuten nuhteettomalle maahanmuuttajalle. Jos edellä mainitut ehdot eivät täyty, ei muulla kansalaisuuteen tarvittavalla kriteeristöllä ole juurikaan merkitystä. Kun maahanmuuttaja on demonstroinut käytöksellään olevansa suomalaisten luottamuksen arvoinen, voidaan hänelle myöntää kansalaisuus, joka takaa pysyvästi täysivaltaisen suomalaisen oikeudet ja velvollisuudet.
Itselläni herää myös kysymys, että onko oleskelulupien, jopa kansalaisuuden, peruminen juridinen optio tällaisissa tapauksissa? Kansalaisuuden peruminen tuskin on mahdollista ainakaan heidän kohdallaan, joilla ei ole kuin Suomen kansalaisuus, mutta muiden kohdalla tilanne lienee vain lainsäädännöstä kiinni. Oli miten oli, on tietysti hyvä, asiaa ovat ovat pohtineet meidän netti-besserwisserien lisäksi myös ihan ammattilaiset.
Sisäministeriön työryhmän tehtävänä oli luoda julkishallinnolle toimintamalli, “jolla vähennetään taistelualueelta palaajiin liittyvää väkivallan ja radikalisoitumisen riskiä ja jolla edistetään heidän palaamistaan suomalaiseen yhteiskuntaan”. Tämän oudon ristiriitaisen lausunnon myötä lähettäisin työryhmälle sellaisen idean pohdittavaksi, että mahtaisikohan vauvoja räjäyttelevän, ihmisiä elävältä polttavan ja kauloja katkovan terroristijärjestön alueilta palaava aavikkosoturi olla jo hieman radikalisoitunut? Veikkaisin, että jopa sinne lähtiessä saattaa näillä veijareilla olla vähän radikaaleja ajatuksia huolimatta siitä, onko hän todistettavasti tehnyt jotain laitonta tai ei. Mielesätni näiden n. 80 Supon seuraaman, Suomesta ISIS-alueille lähteneen, kohdalla moinen ennakko-oletus on sisäisen turvallisuuden kannalta varsin perusteltu. Siihen nähden näiden pohdintojen lähtökohta pitäisi olla se, tarvitseeko suomalainen yhteiskunta näitä ISIS-alueilta palaavia ihmisiä mihinkään ja voidaanko heitä koskaan oikeasti integroida osaksi sekularisoituvaa vapaata demokratiaa? Ensimmäiseen kysymykseen vastaus on ei, ja toiseenkin vain varovainen ehkä.
Vaikka ulkomaisissa terroristijärjestöissä taistelleiden paluumuuttajien kohtelu on toki pohtimisen arvoinen ongelma, niin katson kyllä suomalaisen oikeusvaltion legitimiteetin kärsivän merkittävästi, jos yksikään Lähi-idässä edes kurkunleikkaajien hangaroundina pyörinyt ihminen menisi missään jonossa yhdenkään lainkuuliaisen ihmisen edelle. En usko, että yksikään aikuinen ihminen olisi lähtenyt ISIS:n hallitsemille alueille ymmärtämättä ja kannattamatta järjestön ylikorostamaa vapauden sekä ihmisoikeuksien vastaista aatetta. Sillä perusteella on vaikeaa ajatella, että pelkästään riittämätön näyttö sota- tai muihin rikoksiin osallistumisesta olisi riittävä peruste henkilön oikeutuksesta saada erityiskohtelua maassa, jossa lähes kaikki muut ihmiset ovat jättäneet osallistumatta koko yhteiskuntajärjestelmämme tuhoamiseen tähtäävän järjestön toimintaan.
Eritoten teidän, jotka pelkäätte äärioikeiston ja oikeistopopulismin nousua, kannattaa nyt osallistua aiheesta käytävään keskusteluun oikeiden ratkaisujen löytämiseksi. Koska jokainen terrori-isku, tai jopa terroriepäily, kallistaa julkisen mielipiteen vaakaa suoraan äärioikeiston suuntaan. Mitä luulette, montako terrori-iskua pitää tapahtua, tai montako ISIS-paluumuuttajaa pitää mennä asuntojonoissa kotimaisten asunnottomien edelle ennen presidentinvaaleja, jotta Laura Huhtasaari valitaan presidentiksi?
Toisaalta, jokaisen islamistien terroria ja uusia terrori-iskuja pelkäävän kannattaa myös osallistua tähän samaan keskusteluun asiallisesti ja ratkaisukeskeisesti klikkimedian huonosti kirjoitettujen uutisten taivastelemisen sijaan. Ellei tavoitteena tietysti ole nostaa poliittista kannatusta tanssimalla terroristien uhrien haudoilla, kuten Turun iskun jälkeen ikävä kyllä eräiltä mauttomilta opportunisteilta nähtiin.
Asia on juridisesti sekä vapausaatteen kannalta erittäin monimutkainen ja jokaisen tapauksen kohdalla tarvitaan varmasti tarveharkintaa. Oli miten oli, sen kuitenkin on varmaa, ettei tavallisia lainkuuliaisia ihmisiä tule pakottaa altistumaan riskeille, joita aikamme pahamaineisimman terroristijärjestön ideologiaa syleilleet ihmiset takaisin tullessaan tänne tuovat.
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005345630.html
https://www.facebook.com/anna.cantellforsbom/posts/10155133831368990
http://vnk.fi/documents/10616/1266558/Taistelualueilta+palaavat+raportti+29032017/435a1edf-25e8-4232-b23a-aea35e0242ad
Voiskohan Närpiön suunnalta löytyä töitä ammattitaitoisille kurkunleikkaajille?
Ilmoita asiaton viesti
Asiallinen kirjoitus. Sisäministeriön työryhmä ei ole nähtävästi tietoinen siitä, että esimerkiksi Saksassa terroristiseen järjestöön kuuluminen on sinällään rikos, josta seuraa 1-10 vuoden vankeusrangaistus. Saksan Strafgesetzbuch:
Ӥ 129a
Bildung terroristischer Vereinigungen
(1) Wer eine Vereinigung (§ 129 Absatz 2) gründet, deren Zwecke oder deren Tätigkeit darauf gerichtet sind,
1. Mord (§ 211) oder Totschlag (§ 212) oder Völkermord (§ 6 des Völkerstrafgesetzbuches) oder Verbrechen gegen die Menschlichkeit (§ 7 des Völkerstrafgesetzbuches) oder Kriegsverbrechen (§§ 8, 9, 10, 11 oder § 12 des Völkerstrafgesetzbuches) oder
2. Straftaten gegen die persönliche Freiheit in den Fällen des § 239a oder des § 239b
zu begehen, oder wer sich an einer solchen Vereinigung als Mitglied beteiligt, wird mit Freiheitsstrafe von einem Jahr bis zu zehn Jahren bestraft.”
https://dejure.org/gesetze/StGB/129a.html
Tätä myös sovelletaan. Esimerkiksi Harry S. lähti Saksasta huhtikuussa 2015 ja liittyi Isisiin ja palasi Saksaan seuraavana vuonna, jolloin Hampurin oikeus tuomitsi hänet kesäkuussa 2016 kolmen vuoden vankeusrangaistukseen kuulumisesta terroristiseen järjestöön sekä ampuaserikoksesta. Heinäkuussa 2017 Harry S. asetettiin Saksassa syytteeseen osallisuudesta kuuteen murhaan.
(Hamburg – Zum ersten Mal soll einem ISIS-Terroristen wegen Mordes in Deutschland der Prozess gemacht werden. http://www.bild.de/regional/hamburg/isis-terrorist…
Ilmoita asiaton viesti
Työryhmän esityksessä todetaan:
”Parhaillaan valmistellaan terrorismirikoksia koskevaa Euroopan unionin direktiiviä, jonka tarkoituksena on harmonisoida jäsenvaltioiden rikoslainsäädäntöä. Tämä tulee edistämään samanlaisten tapausten, kuten konfliktialueilta palaavien naisten ja lasten, yhdenmukaisempaa arviointia unionin alueella.”
Jos tällaista harmonisointia tapahtuu, niin se kaiketi tapahtuu siihen suuntaan, että kuuluminen terroristiseen järjestöön tulee kaikissa EU-maissa rangaistavaksi, koska Saksa ei missään tapauksessa tässä asiassa muuta omaa lainsäädäntöään.
Ilmoita asiaton viesti
http://leomirala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/185266-k…
Suomen turvallisuustilanne on ratkaisevasti huonontunut Krimin ja Ukrainan tapahtumista johtuen. Suurvalta nostaa päätään, on jälleen kiinnostunut naapureiden alueista. Suomessa on jo satoja venäläisten tukikohtia, viimeksi paljastui Turun saariston tukikohtaverkosto.
Venäjän sotilasdoktriinissa suora sotilaallinen hyökkäys ei ole enää ensimmäisenä vaan ns. epäsymmetrinen sodankäynti. Presidenttimme käyttää siitä nimitystä hybridisota. Tässä mielessä sota on jo alkanut mm. asemien hankkimisella, Suomessa ostamalla. Materiaalinkuljetukset on tarvittaessa nopeasti toteutettu, miehistöhän on jo paikalla. Jos huonosti käy tätä menoa olemme jonain viikonloppuna heidän hallussa!?
Ehkä jotkut vielä muistavat Falklandin sodan yli 30 vuotta sitten. Argentiinalaiset miehittivät rannikkonsa edustalla olleet Falklandin saaret jotka olivat kuuluneet Englannille parisataa vuotta. Silloinen pääministeri rautarouva Thatcher suuttui ja lähetti sotalaivaston valtaamaan sen takaisin. Laivaston matka kesti varmaan pari viikkoa. Koko sen ajan tiedotusvälineet hehkuttivat että mukana on gurkha-pataljoona, eli kurkunleikkaajat. Tällä oli melkoinen pelotevaikutus argentiinalaisiin.
Suomesta on lähtenyt satoja maahanmuuttajia ja suomalaisiakin taistelemaan Kauko-Itään. Sekä heidän lähtöään että paluutaan yritetään kaikin keinoin vaikeuttaa. On kaikenlaisia Exit- yms. projekteja joilla heitä yritetään ”sopeuttaa”, ovat muka psykiatrisen tuen tarpeessa. Olihan meilläkin 1944 näitä ”traumatisoituneita” puolet kansasta. Miksi emme käyttäisi hyödyksi heidän ammattitaitojaan? Sodankylään voitaisiin perustaa Kurkunleikkaajien Pataljoonan koulutuskeskus. Sinne värvättäisiin ulkomailla taistelukokemusta saaneita maahanmuuttajia eli vierastaistelijoita ja värväystä voitaisiin laajentaa muihinkin maihin.
Hybridisodan alkuvaiheessa perustan muodostaisivat pienet 2-4 hengen itsenäiset kommandoryhmät, Finka-partiot, eli yksi autollinen. He käyttäisivät siviiliasuja, heillä olisi useita henkilöllisyyksiä kuten venäläisillä kolleegoilla. Monipuolinen aseistus ja laajat valtuudet tarkastaa ja poistaa vihollisen vakoilu- ja sotilaslaitteet ennen niiden aktivoitumista. Jokaisessa ryhmässä olisi yksi elektroniikan asiantuntija. Puhdistukset tehtäisiin aloittaen lentokenttien, asevarastojen ja varuskuntien naapureista.
Voitaisiin kouluttaa myös kamikazepartioita tulevaisuuden varalle. Niiden tehtävänä olisi tehdä kaukopartioretkiä terroristien tukikohtiin ulkomaille. Seuraavaksi pitäisi käynnistää vastavuoroisesti verkkohyökkäykset. Lisäksi pitäisi ehdottaa Karjalan palautuskeskustelujen aloittamista. Valtion pitäisi tukea palautusjärjestöjä niiden arvokkaassa työssä. Hybridihyökkäyksen viimeisen ruodun muodostavat jäljellä olevat evakot. Näihin turvauduttaisiin vain jos mitenkään muuten ei pärjätä 🙂
Ilmoita asiaton viesti
”tulisi kansalaisuus myöntää ainoastaan suomea kiitettävästi puhuvalle, omasta toimeentulostaan huolehtivalle ja muuten nuhteettomalle maahanmuuttajalle.”
Suurin osa suomalaisista ei selvittäisi suomen kielen kielitestiä kiitettävällä tasolla, joten ei kai niin kovaa vaatimusta voida osoittaa muillekaan. Sitä paitsi ainahan maahantulija voi opetella myös ruotsia.
Eila Kännön aikaan asiat olivat jotenkin selkeämpiä.
Ilmoita asiaton viesti