*

Teren totuudenmukaiset ja ehdottoman oikeat mielipiteet Asioita asioiden nimillä

Kolikkokohu - Suomi käänsi selän historialleen

Suomen 100-vuotisjuhlarahan ympärille muodostunut kohu osoitti mainiosti sen kaksinaismoraalin ja pinnallisuuden, jolla Suomessa käsitellään omaa historiaamme, symboleja ja taiteen sisältöä. Ei tietysti ollut vaikeaa arvata, että historiallisesti kansaa voimakkaasti jakaneen sisällissodan nostaminen framille aiheuttaisi parran pärinää ja aina voidaan miettiä, olisiko kolikossa voinut olla jokin toinenkin kuva. Itsenäisen Suomen alkutaipaleen vaikeuksien symboliksi nostettu kuva oli reaktioista päätellen kuitenkin tismalleen oikea valinta.

Närkästyjiltä haluaisin ihan ensimmäisenä kysyä, että kuvittelitteko oikeasti Suomen Rahapajan julkaiseman kolikon tarkoituksen olleen nimenomaan juhlia sotavankien murhaamista ja valkoista terroria positiivisessa valossa eikä esimerkiksi kertoa traagista tarinaa siitä, millaisen aallonpohjan kautta tämä kansakunta on noussut maailman huipulle? Koska julkisesta keskustelusta päätellen juuri tämä oli se selkäydinreaktio, jota tuhannet suomalaiset aivan valtiojohtoa myöten seurasivat asiaa sen kummemmin analysoimatta. 

Mutta muistellaanpa hieman historiaa, niin ehkäpä se ymmärrys kirkastuu siitä, miksi noiden vahvojen negatiivisiakin tapahtumia sisältävien kuvien näyttäminen on niin merkityksellistä. 

Sisällissotamme alkoi Leninin johtaman bolsevistisen aatteen aivopesemän työväenliikkeen ja SDP:n noustua aseelliseen kapinaan itsenäistymistä ja Venäjästä irrottautumista kannattavaa hallitusta vastaan. Jos nämä nykyisen suomalaisen vasemmiston aatteelliset esi-isät olisivat onnistuneet tavoitteessaan, Suomi olisi jäänyt Neuvostoliiton vallan alle eikä itsenäistä Suomea välttämättä olisi olemassakaan. Tässä vaihtoehtoisessa todellisuudessa iso osa suomalaisista olisi tulevina vuosikymmeninä todennäköisesti kärrätty jonnekin Uralin taakse pakkotyöllä tapettavaksi tai pakotettu rintamalle selvittelemään kommunistien ja sosialistien välisiä riitoja. Onnekkaimmat Stalinin ja Leninin suomalaisuhreista olisi murhattu suoraan teloittamalla, mikä sinällään tietysti tuo oman ironisen lisämausteensa tähän kolikkokohuun.

Punakaartien kirjoittaman vaihtoehtoisen historian jatkumossa Suomi olisi tänä päivänä Putinin Venäjän länsireunalla sijaitseva rutiköyhä kehitysmaa-persläpi, jonka edelleen sorretun alkuperäiskansan kohtalo olisi maailmalla unohdettu ja vaiettu tragedia. Todennäköisesti useimman asiaa kommentoineen poliitikonkin suku olisi sammunut jo kauan ennen syntymäämme.

Kolikkojen tarkoituksena oli juhlistaa Suomen satavuotista itsenäisyyttä esittämällä niissä tapahtumia, jotka muistuttavat meitä historiamme virstanpylväistä, hyvässä ja pahassa. Suomi taisteli itselleen ensimmäisen kerran itsenäisyyden vuonna 1918 alkaneessa sisällissodassa, joka on kerrannaisvaikutuksiltaan todennäköisesti merkittävin kriisi itsenäisen Suomen historiassa. 

Jos asiaa voisi tulkita jotenkin muutenkin kuin elämäntapapöyristymisen kautta, enkä tietenkään kuvittele, että voisi, niin sitähän saattaisi vaikka ajatella teloitusta kuvaavan juhlarahan muistuttavan meitä siitä, mihin kauheuksiin me suomalaisetkin olemme valmiita, jos meiltä loppuu tahto keskustella asioista. Siis vähän niin kuin näiden kohujen aikaan porukalla näyttää loppuvan tahto analysoida asioita ensimmäisen nanosekunnin intuitiota pidemmälle. Toki sotavankien teloitukset ovat millä tahansa mittarilla epäoikeudenmukaisia ja moraalittomia tapahtumia, mutta ne silti ovat osa historiaamme, jota meidän ei missään tapauksessa ole syytä unohtaa välttääksemme toistamasta noita kauheita virheitä.

Kyllä yhden maailman korkeimmin koulutetuista kansoista pitää perkele tajuta, kuinka merkittävä osa Suomen historiaa tuohon kolikkoon tiivistyi niin hyvässä kuin pahassakin. Nyt ammattiloukkaantujien ulinan takia Suomen satavuotisjuhla laimenee tältäkin osin sellaiseksi samanlaiseksi naminami-hömpäksi kuin kaikki muukin juhlavuoteen liittyvä aktiviteetti ja merkittävä osa historiaamme lakaistaan taas maton alle piiloon sitä päivää varten, kun suomalaisten sosialistien pitää päästä piehtaroimaan itsesäälissä ja lahtariporvareiden järjestämässä kurjuudessa. Mutta kukapa sitä jaksaisi puhua kuvissa esitettyjen kriisien ja onnistumisien syistä, kun voi korottaa itseään jalustalle hyvesignaloimalla ja osoittamalla pöyristystään.

Pidän myös hassuna sitä, että jos erehdyt kritisoimaan taiteen julkisrahoitteista tukemista, niin kaiken maailman apurahataiteilijat, säätiötukielätit ja vasemmistolaiset valtiouskovaiset kertovat kuinka tärkeää taiteen on olla valtion kontrollista vapaata sekä tunteita ja keskustelua herättävää. Kun Mannerheimista tehtiin valkokankaalle mustaihoinen homo, konservatiivipiireissä pillastuttiin ja vasemmisto-taidepiireissä ilakoitiin. 

Kansanmurhaaja-Leninin patsas Helsingissä, kokoomuslaisten haukkuminen lahtareiksi ja sisällissodan punavankien murhilla mässäily on ollut olennainen sisällissodan poteroihin unohtuneen vasemmiston eetosta aina sisällissodasta asti. Mutta nyt kun Suomen historiaa käsitellään yhdellä kolikolla, jossa on iänikuisten järvimaisemien ja joutsenien sijaan jotain oikeasti kansakuntamme historian kannalta merkittävää sisältöä, niin porukka lapioi hiekkaa vakoseen ja repii alushousut perään.

Symboleista puheenollen, eikös Suomen lipussa ole risti, joka oli työkalu kiduttamiseen ja murhaamiseen vielä ennen kristinuskon syntyä ja pitkään sen jälkeenkin? Krusifiksilla kituva Jeesus muuten löytyy jotakuinkin kaikista kirkoista siinä, missä tuota brutaalia symbolia heilutellaan peruskouluissa ja sitä näytetään valtiollisella TV-kanavalla joka viikko erilaisten jumalanpalveluksien aikana.

Ja jos sukelletaan syvemmälle poliittiseen symboliikkaan, niin muistatteko Tarja Halosen vuoden 2006 presidenttikampanjan, jota varten demarinuoret painattivat Che Guevara-tyylisiä Tarja-paitoja ja -rintanappeja esittäen Suomen tulevan presidentin taiteellisesti samassa vapaussoturin kontekstissa, jossa tuota homofobista ja rasistista murhaajaa on suomalaisenkin vasemmiston piirissä juhlittu jo vuosikymmeniä. Tai kun demarinuoret vuonna 2013 lanseerasivat kangaskasseja, joihin oli painettu demarivaikuttajien kasvoja Che-teemalla. Näitä kasseja markkinoitiin saatesanoilla, joiden mukaan Che Guevara on demariaatteen esikuva.

Miettikääpä millainen kohu nousisi, jos Sauli Niinistö lähtisi seuraaviin presidentinvaaleihin Sturmabteilungin ruskeassa paidassa? Toisaalta Vasemmiston ja SDP:n käyttämä punainen väri on muuten yleisesti ottaen maailman verenhimoisimpien aatteiden, sosialismin ja kommunismin, tunnusväri globaalisti. Toiset vain ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.

Ehkä tämä kohu vain todisti meille, että suomalaisuus kulttuurina ei olekaan niin ainutlaatuisen hyvää ja hienoa, että sen yli satavuotista olemusta kannattaisi kaivella klikkiotsikkoja ja primitiivireaktioita syvemmältä? Ehkä tämä alkoholisoituneiden urheilijoiden kämmäilystä ja tissiperse-julkkiksista juopunut, saavutettuja etuja vinkuva ja pienimpiäkin epämiellyttäviä tunteita neuroottisesti pelkäävä kansa on ansainnut tulla unohdetuksi, kun se ei osaa enää käsitellä edes omaa historiaansa peittelemättä sitä elämäntapapöyristyjien ja roskalehdistön reaktioiden pelossa.

Tätä kohua alleviivaa mainiosti se, että juhlarahan suunnitellutta muotoilijaa, Ilkka Suppasta, haastateltiin vasta sen jälkeen, kun kolikko oli jo päätetty vetää markkinoilta. Monikohan pöyristyjä olisi miettinyt asiaa tykönään hieman pidemmälle, jos olisi ensin kuullut suunnittelijan logiikan, jonka mukaan juhlaraha itsessään juhlistaa nimenomaan Suomen satavuotista itsenäisyyttä kuvaamalla jokaisessa kolikssa kyseisen aikakauden keskeisen haasteen ja toisella puolella saavutuksen? Tuossa kontekstissa kolikko on mielestäni aivan loistava symboli muistuttamaan meitä globaalien tilastojen kärjessä keikkuvia itseriittoisia suomalaisia siitä, että meidänkin on pakko ponnistella jatkuvasti välttyäksemme sortumasta niihin karmiviin virheisiin, kolikon kääntöpuoleen, joista historiamme pitäisi meitä muistuttaa.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/orpo-suomen-juhlarahan-teloituskuva...
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_sis%C3%A4llissota#Perustekij.C3.A4t
https://kirkon.kuvat.fi/kuvat/Logot+ja+pressikuvat/Kiinteist%C3%B6jen+ku...
http://www.nordicdesignblog.com/wordpress/wp-content/halospaita_puna.gif
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005185319.html
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005184843.html
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005185178.html
https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/sorsa%20guevara-7770
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201704252200110466_uu.shtml

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

13Suosittele

13 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (79 kommenttia)

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Ottamatta kantaa juhlarahan kruunapuoleen niin klaavapuolen Olympiastadion-rakennus on outo valinta kuvaamaan vuosien 1917-1939 suurta suomalaista saavutusta.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Toki on. Viittauksena tähän päivään sen olisi voinut voinut ottaa varmaan jo ihan vittuilunakin ottaen huomioon stadionin korjausbudjetin paisumisen.

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Sinä et näytä tietävän historiasta yhtään mitään. Et ota huomioon työväen asemaa tuona aikana. Oli suoranaista nälkää, puutetta ja kurjuutta, jota sosialistit pyrkivät poistamaan. Valkoiset eivät hyväksyneet lailisten vaalien tuloksia. Skitsoa on sinun johdattelusi.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #50

#50
Mitäs lakkoilivat ja viljat jäi kylvämättä ja lisäksi heillä oli puolet Eduskunnan paikoista.

Sinä et näytä tietävän historiasta yhtään mitään.

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola Vastaus kommenttiin #52

Miksi porvarit eivät tyytyneet lailliseen vaalitulokseen. Kyllä torpparit olivat kylvönsä kylväneet ikeen alla joka perkeleen vuosi. Kuu on torpoarin aurinko, sanottiin. Omat työt tehtiin öisin.

Minun vaarini ajoi lusäksi postia Fiskarista Sammattiin ja piti talonsa porstuassa pientä kauppaa. Hän oli siis myös valtion virassa ja kauppias torpparityönsä ohessa.

Hieman lisää pitäisi opiskella ennen kuin alkaa viisastella.

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola Vastaus kommenttiin #52

Miksi porvarit eivät tyytyneet lailliseen vaalitulokseen. Kyllä torpparit olivat kylvönsä kylväneet ikeen alla joka perkeleen vuosi. Kuu on torpoarin aurinko, sanottiin. Omat työt tehtiin öisin.

Minun vaarini ajoi lusäksi postia Fiskarista Sammattiin ja piti talonsa porstuassa pientä kauppaa. Hän oli siis myös valtion virassa ja kauppias torpparityönsä ohessa.

Hieman lisää pitäisi opiskella ennen kuin alkaa viisastella.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti Vastaus kommenttiin #50

Kyllä minä sen ymmärrän, mihin punakapinalliset pyrkivät. En vain ole samaa mieltä heidän keinoistaan. Jos bolsevistit olisivat voittaneet Suomessa, sitä nälkää ja kurjuutta olisi jatkunut vuosikymmeniä ja iso osa suomalaisista olisi päätynyt Stalinin työleireille.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

EI kai historiaa kukaan kiellä tai unohda, jos nyt ei juhlarahassa ole teloituskuvaa.

Tämä on sellainen ylimielinen mielipide, että kaikki on sallittua, onhan se historiaa.

Kannattaa miettiä, jos kyseessä juhlavuoden julkaisu, niin kuinka moni valtio haluaa muistella epäonnistumisiaan tai kipeitä muistoja?

Pitäisikö ihmistenkin syntymäpäiville viedä varmasti lahja, joka muistuttaa huonoista kokemuksista ja menetyksistä?

Sisällässodassa ei ollut voittajia tai häviäjiä, koko kansnakunta kärsi, ja muistot ovat vieläkin useilla kipeitä.

Juhlitaan Suomea, ja laitetaan kolikoihin maamme menestyksen kuvaajia, ja käsitellään niitä kipeitä asioita sitten toisaalla, ei kai tästä 100-vuotisjuhlasta kuitenkaan ole tarkoitus tulla hautajaiset?

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Ei, tämä on sellainen ylimielinen mielipide, että kun taide selitetään ja se asetetaan asiallisesti kontekstiin, niin siitä on turhaa vetää alkareita vakoseen oman virheellisen tulkinnan takia.

Minä en tiedä moniko valtio niitä kipukohtiaan käsittelee juhlapäivinä, mutta oikeastaan ei kiinnostakaan. Minusta on hyvä, että tärkeänä juhlavuonna myös muistetaan, millaista inhimillistä hintaa tästä nykyisestä vapaudesta on joskus maksettu.

Minun puolestani ihmiset voivat ostaa toisilleen sellaisia syntymäpäivälahjoja kuin haluavat, nyt on kyse valtiomme satavuotisesta itsenäisyydestä. Se kantaa merkityksenä hieman erilaista painoarvoa kuin yksityishenkilöiden väliset sosiaaliset suhteet.

Eli kun merkkipäivinä, tai edes vuosina, ei saa käsitellä ikäviä asioita, niin milloin niitä saa käsitellä? Itsenäisyyspäivähän on pyhitetty sotamuistoissa vellomiselle ja ruumiiden kunnioittamiselle, koskeeko sitä samat säännöt vai onko sisällissodalla erityisasema murheellisena tapahtumana Suomen historiassa?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Kolikkoon olisi sopinut paremmin 100v sitten köyhä kerjäämässä leipää.
100v sen jälkeen köyhä kerjäämässä leipää Hurstin leipäjonossa.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

Marja-Liisa, hyvä ehdotus!

Leipää jonottavat kansalaiset voisi olla eräs selkeä viesti 100 -vuotiaan maamme kehityskaaren kulminaatiopisteistä.

Kansalaissodan kauhun painaminen kolikkoon, on omalla tavallaan viesti, millaisen, äärimmilleen ajautuneen vihan kautta, maamme historiassa verilammikot eivät ole vieläkään täysin kuivuneet.

Sellaista kuvaahan ei valtiojohto halua tietenkään antaa maailmalle. Vain saavutukset hyväksytään, mutta kärsimys piilotetaan.

Käyttäjän JuhoPalmroos kuva
Juho Palmroos

Ehkä olen vähemmistössä, mutta kuva teloituksesta on kuitenkin kuva teloituksesta. Jos kansalaissotaa pitää juhlarahoin juhlistaa, niin eikö tilalla olisi voinut olla esim. jokin molempien osapuolien terroria ja sotarikoksia symbolisemmin kuvaava? Olisi ollut taiteilijallekin isompi ansio, pelkän arkistokuvan pikaisen kuvankäsittelyn sijaan.

Holokaustin muistomerkeissäkään ei (tietääkseni) ole fotorealistisesti esitetty kaasukammioissa henkeään haukkovia teloitettavia. Ja viimeksi nähdessäni kuvaa Hiroshiman ground zerolta, muistomerkki ei ollut pystyyn silmänräpäyksessä kiehuva japanilainen siviili. Onko Japanin hallitus kääntänyt selän historialleen?

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Jokaisella meistä tietysti on varmasti jonkinlainen subjektiivinen käsitys siitä, mikä kuva siihen olisi parhaiten sopinut. Nyt kyse on siitä, että asia vaiettiin, oli kuva millainen tahansa. Pelkkää naminamia ja kuutteja kaikille.

Juuso Hämäläinen

Kun näin tuon kohutun kolikon niin pidin siitä heti. Ajattelin, että on kerrankin laitettu jotain rehellistä näkyviin rahaan. Kuvasta näki varttunut ihminen heti, että siinä ammutaan punaisia. Valkoisten asepuvuista ei voinut erehtyä.

Suomen kansa on henkisesti kehittymätöntä edelleen. Siitä kertoo suuri joukkuepelien kuten jääkiekon kannattajien määrä. Tällaiset ihmiset hakevat aina puolta, ovat joidenkin puolesta joitakin vastaan. Tämä on luolamiestason älyn tulosta eikä sitä tulisi soveltaa historian ymmärtämiseen.

Sodissa on monia puolia ja erilaisia veritekoja. On outoa nähdä sota mustavalkoisesti. Sota on jokaiselle sen kokeneelle erilainen. Ei ole olemassa yhden tulkinnan mukaista sotaa. Siksi tuo teloituskuva oli aivan yhtä hyvä tai parempikin kolikkoon kuin Mannerheimin naamataulu tai suomalainen järvimaisema. Teloitus kuvasi hyvin sodan seurauksia riippumatta siitä kuka ampui ja ketä.

Tämän tajuamiseen ja hyväksymiseen tarvitaan syvempää ymmärrystä historiasta haiskahtavan keinotekoisen joukkuehengen sijaan. Tajuttava, ettei Suomikaan ole ollut eikä ole yhtenäinen. Se olisi suoranainen mahdottomuus edes näin maamme 100v juhlavuonna.

Lisään lopuksi, etten itse ole minkään yksittäisen puolueen tai ideologian kannattaja. Koska joukossa tyhmyys tiivistyy poikkeuksetta. Itsenäinen ajattelu on paras lääke luolamiesten laumoissa ilmeneviä ongelmia vastaan.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

USA:n täyttäessä 200 vuotta 70-luvulla siellä esitettiin juhlallisuuksien yhteydessä panoraamoja muun muassa sisällissodasta muistopaaluna kansakunnan historian vaiheista eikä moinen nostattanut tunneaaltoja sen paremmin pohjoisissa kuin eteläisissäkään osavaltioissa.

Suomessa kyseiset tapahtumat ovat näköjään edelleen liian lähellä ja se osoittaa kuinka suuri asia oli ollut kyseessä. Haavat eivät vieläkään ole parantuneet.

Juuso Hämäläinen

USA on historiansa aikana ja sitä ennen käynyt niin monta sisäistä sotaa ja liitettyjen alueiden hankintaan liittyvää verilöylyä, etteivät ne niin paljon jaa kansaa.

Varsinaista sisällissotaa tosin ei ole vieläkään unohdettu hyvällä etelävaltioissa. Sen näkee hyvin erityisesti varakkaissa perheissä ja sotilassuvuissa, joissa ylläpidetään tappiosta huolimatta etelän armeijakunnan kunniaa. Onhan se vähän pateettista, mutta inhimillisesti ymmärrettävää.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

Tulee mieleen myös Karjalan asukkaiden siirrot pois asuinsijoiltaan.

Mielessäni näen usein joukkovaelluksen, jossa lehmät kulkevat rekien perässä, lapset ja naiset istuvat reessä väsynein, jopa pelokkain ilmein.

Historiamme eräs vaikuttavimpia käännekohtia, joka ansaitsisi ehdottomasti oman kolikon.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

"...kuvittelitteko oikeasti Suomen Rahapajan julkaiseman kolikon tarkoituksen olleen nimenomaan juhlia sotavankien murhaamista ja valkoista terroria positiivisessa valossa eikä esimerkiksi kertoa traagista tarinaa siitä, millaisen aallonpohjan kautta tämä kansakunta on noussut maailman huipulle?"

Kaikki asioita ymmärtävät kuitenkin huomasivat kolikon tarkoituksen valitettavasti olleen nimenomaan juhlia yksipuolisella hartaudella kuvareliefin esittämää toisen sotaosapuolen vääristeltyä uhriluonnetta glorifioiden radikalisoituneen kv. terroristiverkoston muistoa ja toimintaa. Toki tämäkin teloituskolikkotapaus voidaan halutessamme laskea villaisella painaen samanlaiseksi hurttileikilliseksi edistystaideteekkarihenkiseksi kolttosjäynäksi kuin elokuva Tuntematon transrauhanliikesotilas tai Musta pedofiili Hella Wuolijoki kihlaa Tarjan olisivat. ;)

Asiaan: Se, että halutaan valita Sadan vuoden välein lyötävään juhlarahaan ainoaksi vuosijakson 1917-39 alkupuolen Suomea ja sen kehitystä edustavaksi kuvaksi räikeän yksipuolinen toista osapuolta julmasti syyllistävä ja toista osapuolta uhrina glorifioiva näkemys, osoittaa kuplassaaneläljien puutteellista halua rauhanomaiseen ymmärrykseen ja haavojen parantumiseen katkeran kalkkinsa jälkeen.

Uhrikrusifiksityylisessä teloitusreliefissä fiilistellään ihannoiden vallankumousnostalgian hengessä, mutta unohdetaan että punainen puoli kumminkin aloitti laittoman aseellisen vallankaappaussodan legitiiminä pidettävän elinolokapinan lisäksi. Se ei suinkaan ollut syytön tai ainut uhriosapuoli. Ei punikeilta enää tarvitse teloituskolikon tapaisella väärällä tavalla terroria ymmärtäen/hyväksyen pyydellä anteeksi heidän myöhempää kohteluaan. Kapina oli aseellisen muodon saatuaan ja varsinkin kommunistiseen imperialismiin liittyessään rikos ihmisyyttä vastaan. Punavallankumousliike oli sorrettuja ja syrjäytyneitä radikalisoiva väkivaltainen kv. kumousverkosto, aikansa ISIS. Samana lokakuun (jul.kal.) päivänä 1917, kun Pietarissa vallattiin Talvipalatsi verettömästi, ammuttiin Suomen vallankumouksen esilaukaukset Mommilan kapinassa/joukkomurhassa venäläisin asein. https://fi.wikipedia.org/wiki/Mommilan_veriteot - Kansan Lehdessä väitettiin Mommilan veritekojen olleen lahtarikaartin tekoa, eikä kapinaepisodia myöhemminkään kelpuutettu viralliseen vallankumousnarratiiviin.

Tarkemmin: Saako Suomi 100 -juhlakuvasto lyödä mynttiä 'lahtarit aloitti!' -narratiivilla?
http://rescordis.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri...

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Sisällissodan pikkujättiläinen ( WSOY 2009) :

" Kouvolassa ja Toijalassa punakaartin harjoittama väkivalta oli poikkeuksellisen laajamittaista ja organisoitua. Punainen terrori sai näillä paikoin myös poliittisen puhdistamisen piirteitä.
Kouvolassa surmattiin 125 kymenlaaksolaista valkoista , Toijalassa menetti henkensä yli 100 Akaan ja sen ympäristökuntien valkoista."

Kyseessä olivat huhtikuussa 1918 punakaartien toimeenpanevat valkoisten vangittujen kansalaisten teloitukset punaisten tappion jo ollessa ovella.

P.S. Valkoiset teloittivat punaisia vapaussodassa ja punaiset teloittivat valkoisia kansalaissodassa ja molemmat erinomaisella menestyksellä.

P.P.S. Juhlarahan teloituskuva olisi ollut erinomainen valinta , jos valkoisuus-punaisuus olisi ollut tunnistamaton elementti ja kolikossa lukisi sisällissota.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

"Juhlarahan teloituskuva olisi ollut erinomainen valinta, jos valkoisuus-punaisuus olisi ollut tunnistamaton elementti ja kolikossa lukisi sisällissota."

Komppaan tuota tasapuolista uhrienkunnioittamista ja ylimitoitetun väkivallan tuomitsemiskuvaa yhtenä hyväksyttävimmistä vaikka muitakin on, ks. http://rescordis.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri...

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Juuri tämän näen ongelmaksi suomalaisessa tavassa käsitellä historiaa. Porukka on edelleen valmis sukeltamaan takaisin poteroihin riippuen siitä, miten he tulkitsevat kuvan, jonka merkitys on hyvin yleismaailmallinen.

Jos nyt jo lähes sata vuotta sisällissodan jälkeen voisimme lakata olemasta punaisia tai valkoisia ja keskittyä vain miettimään, miten emme enää koskaan päätyisi kuvassa esitettyyn tilanteeseen?

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Mitäs olet asiasta sitten miettinyt?

Arto Granlund

Pieni korjaus, SDP puolueena ei ollut osallisena sisällissotaan.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Puolueena SDP oli hajota sisällissodan kynnyksellä, mutta osa sen sisäisistä ryhmistä oli vahvasti bolsevistisia. Olisi väärin sanoa, että SDP puolueena olisi yksiselitteisesti ollut bolsevistien puolella, mutta olisi myös väärin kieltää SDP:n keskeinen rooli sodan syttymisessä.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Puolueena SDP oli hajota sisällissodan kynnyksellä, mutta osa sen sisäisistä ryhmistä oli vahvasti bolsevistisia. Olisi väärin sanoa, että SDP puolueena olisi yksiselitteisesti ollut bolsevistien puolella, mutta olisi myös väärin kieltää SDP:n keskeinen rooli sodan syttymisessä.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

SDP vaikutti siihen ettei tullut kuningasta vaan tasavalta.
Koomisinta oli se että Kommunisti Leniini oli ensimmäin joka tunnusti Suomen itsenäisyyden.Vasta sen jälkeen uskalsi muut maat tunnustaa.

Eikä pidä unohtaa sitä seikkaa että tilanne oli sama jopa USA ja monessa muussakin maassa työväen kohdalla.
Pula-aika,työttömyys,köyhyys,eriarvoisuus vaivasi muitakin maita.
(Myös Tsaarinajan naapurivaltiossa)

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen Vastaus kommenttiin #47

SDP:n punaherrat ja radikaali muu vasemmistojohto yritti aikaansaada Suomeen proletariaatin diktatuuria. Muodostaa Neuvosto-Suomi Venäjän bolshevikkijohdon alaisuuteen. Ja sellainen valtiomuoto olisikin maahamme syntynyt, jos punaiset olisivat voittaneet kapinan. Ei kuningaskuntaa eikä tasavaltaa. Tämä on faktaa Marja-Liisa Kalkela!

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen

Täysin väärin Arto Granlund!
SDP:n puoluetoimikunnan alainen toimeenpaneva komitea antoi kapinakäskyn 26.1.1918.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Vai Lakko käskyn?
1pv mielenilmaisukin nyt ,ei ollut "Laitonlakko" kuten porvarit sen vääntävät.

Jk. YLE/arkisto TV2 löytyy lähemmin työväen lakosta jonka aloitti tehdastyöläiset .Mukaan liittyi torpparit.
Jos kourallinen kommunisteja halusi naapurimaahan ei se ollut koko työväestö.

Kun porvarit halusi Brysselin vallan alle ei sekään olisi ollut koko kansan päätös jos totuus olisi markasta kerrottu.

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen Vastaus kommenttiin #48

Kapinakäsky se oli tammikuussa 1918, usko pois Marja-Liisa Kalkela!

Mutta tämä joukko ei ottanut kapinan jälkeen mitään vastuuta uhreista, surusta ja murheesta. Syy kaikkeen pahaan yritettiin sälyttää valkoiselle osapuolelle.

Verilöylyn aikaansaaneet punajohtajat pakenivat Venäjälle jättäen vallananastukseen yllyttämänsä joukot oman onnensa nojaan. Mutta alkoivat heti uutta yritystä suunnitella.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Ei punikeilta enää tarvitse teloituskolikon tapaisella väärällä tavalla terroria ymmärtäen/hyväksyen pyydellä anteeksi heidän myöhempää kohteluaan.

Kehoittaisin tutustumaan tuon ajan historiaan .Eikä jatkamaan oikeiston propakandaa tuolta ajalta.
Joko edm.on valmiita aukaisemaan arkistot tuolta ajalta? Entä Tiitisen (kesk) Stasi-listan?

"Pyydellen anteeksi= Kysyppä tuota työtä tehneiltä sotaveteraaneilta
jotka puolusti isänmaataan sodassa. (Eikä "sotinut" Tukholmassa)
Kysy myös torpparien perillisiltä jotka osallistui "Kapinaan" yhdessä tehdastyöläisten kanssa työolojensa puolesta.

Se propakanda työväen kyykytystä varten on kaluttu jo loppuun .

JK. Oliko Tsaarin armeijan sotilaita täällä vielä paljon ? Oliko Saksasta pyydetty apua sotilaita poistamaan ne täältä?
Kävi vain niin että Saksa empi Tsaarin takia osallistumistaan siihen ja odotteli Kustaanmiekan edustalla seuraten tilannetta.

Jo kaksi kertaa on huudeltu Saksasta apuja. Enää ei tarvitse.EU ja Merkkel.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Myönnän, että tuo kuva otti itselläkin pahasti "närviin". Ei kuitenkaan itse historian, vaan ajoituksen vuoksi ja siksi, että tuosta ei ole mitään otettu opiksi. Heilumme aivan vastaavan skenaarion partaalla ja oikeastaan siunaamme hiljaisuudella sen, että joka ainoa päivä useampia kanssasisariamme joutuu kunniattomasti ja ilman ihmisarvoa kuoppaan, tai odottavat taloudelliseen ahdinkoon ajautuneina lopullista kohtaloaan, vaikkakaan ei suoranaisesti (vielä) teloituskomppanian toimesta. Sitäkin valmistelevat poikkeuslait on hiljattain päivitetty ilman suurempaa julkisuutta ja ne ovat rujoa luettavaa.

Näin siksi, että kaikki vastuu on "ulkoistettu" viranomais-Suomelle, jolta joko puuttuvat tarvittavat resurssit, tahtotila tai molemmat asioiden kunnialliseen ja ihmisarvoiseen hoitamiseen.

Kaikki tämä on tietysti vain näkyvää oireilua suuremmasta vallankumouksesta, joka odottaa kulman takana koko ihmiskuntaa, eikä yksin Suomea. Tämän ajan hengessä ei ole vaikea kuvitella, että 100 vuotta sitten kipuiltiin edellisen suuren paradigman muutoksen kanssa ja ristiriidat olivat luultavasti aivan samanlaisia. Eikä sekään "episodi" niin puhtaasti aatteellinen ollut, vaan johti puolin ja toisin mitä kunniattomampiin sotarikoksiin.

Jotta jälki ei olisi yhtä rumaa kuin edellisellä kerralla, pitäisi päästä repivästä vastakkainasettelusta eroon ja lähteä varustautumaan yhdessä odotettavissa olevaan tulevaisuuteen, joka näyttää täsmälleen tältä:
https://sarastuslehti.com/2017/04/08/suuri-supistu...

Sen Suomi olisi omalle historialleen velkaa ja jo tietoinen pyrkimys juhlarahan arvoista, miltä se kolikko sitten näyttäisikään. Ellei tähän kyetä, saadaan teloituskolikon tapahtumiin takuuvarmasti tuoreempi kuvapäivitys liiankin pian.

Oma-aloitteellisuuden puuttuminen vain varmistaa sen, että tulemme jäämään tilanteen riistäytyessä kansainvälisien melskeiden jalkoihin, eikä niissä ole kenestäkään turvatakuiden antajaksi. Kun puolensa on valinnut, niin rähinän jälkeen saadaan selville jälleen kerran, ettei tästäkään jäänyt kuin häviäjiä, joista vähemmän hävinnyt kirjoittaa voittajan historian, eikä se kestä lähempää tarkastelua.

Käyttäjän JanneAlanne kuva
Janne Alanne

Samalla logiikalla voisin syntymäpäivänä muistella alkutaipaleen vaikeuksia, jossa oli kauheat synnytyskivut ja talousvaikeuksia. Rock on!

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Ehkä kansankunnan ja miljoonien ihmisten satavuotinen historia on teemana hieman eri kaliiperia kuin yksilön syntymä? Mene ja tiedä, jokainen juhlikoon syntymäpäiväänsä haluamallaan tavalla, vaikka sitten synnytyskipuja muistelemalla.

Käyttäjän PaavoVaattovaara kuva
Paavo Vaattovaara

"Kolikkojen tarkoituksena oli juhlistaa Suomen satavuotista itsenäisyyttä esittämällä niissä tapahtumia, jotka muistuttavat meitä historiamme virstanpylväistä, hyvässä ja pahassa. Suomi taisteli itselleen ensimmäisen kerran itsenäisyyden vuonna 1918 alkaneessa sisällissodassa, joka on kerrannaisvaikutuksiltaan todennäköisesti merkittävin kriisi itsenäisen Suomen historiassa"

Juhlistaa tappamista, no onhan sekin jonkun mielestä juhlimisen aihe.

Sen kolikon, jossa esitettiin hukkunutta Syyrialaista lasta, tilalle esittäisin ruokajonoa kuvaava tai lepositeissä ja märissä vaipoissa makaavaa vanhusta. Mielestäni ne olisivat paremmin suomalaiseen nykypäivään sopivampi aihe kuin ehkä parempaan elintasoon pyrkivän Syyrialais perheen hukkunut lapsi.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Tuon ajan tapahtumien "syyllisten" esittäminen onkin metka juttu sinänsä. Moniko nykyään on tehnyt sukututkimuksen? Moneltako löytyykin ns."Punikki" tausta suvusta?
IS löysi ,yllättävältäkin taholta .

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Ja edelleenkään sillä kolikolla ei juhlistettu tappamista, vaan itsenäisyyttämme. Selitin tämän asian tekstissä jo aivan selvästi.

Tony Ranta

Mainitsemasi "köyhä persläpi" tämä maa on nytkin ja pahemmaksi menee. Julkista taloutta paikataan velalla samaan aikaan kun sitä julkista varallisuutta tyhjennetään yksityisiin taskuihin kiihtyvällä tahdilla. Neukkula tulee elävästi mieleen.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Vuoden 1918 sodan punavankien murhilla mässäilyähän tuo "juhlaraha" juuri on – lienee varmaan henkilökohtaista, kenen juhlatunnelmaa se nostattaa.

Yleisesti ottaen, sosiaaliporno kelpaa harvoin muissakaan maissa kansakunnan juhlien symboliksi. Tuleeko mieleen maailmalta montakin juhlateosta kansallisten teloitusten teemasta historian virstanpylväinä? Epäonnistumisissa rypeminen juhlinnan aiheena sopii erityisesti masokismiin taipuvaisille – suomalaisissako se sitten herättää yhteenkuuluvuuden tunnetta?

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Monissa maissa kyllä on vuosittaisena perinteenä muistaa kansakuntaa kohdanneita tragedioita, myös niitä sodissa eri tavoilla kuolleita.

Sillä yritetään muistuttaa tragedian näkemättömiä sukupolvia siitä, mihin ihminen on kykenevä, kun keskusteluhalukkuus loppuu ja ajaudutaan merkittävään kriisiin.

Mutta hei, norppia ja järvimaisemia, onneksi meillä ei ole historiassa mitään käsittelemättömiä asioita, joista tulevien sukupolvien tarvitsisi ottaa opiksi.

Käyttäjän AleksiParkkinen kuva
Aleksi Parkkinen

Itse olettaisin että tässä olisi tarkoitus juhlia 100-vuotiasta Suomea, painostus sanaan "juhlia".

Juhlakolikko ei ollut sopiva nimi tälle sarjalle, vaan vittuilukolikko olisi ollut osuvampi. Teloituskolikolla vittuiltiin vassareille ja hukkuneella pakolaislapsella oikeistolaisille. Kenen valopään idea oli muistuttaa juhlavuotena kansalle kaikesta töpeksimisistä mitä on vuosien varrella tullut?

Menisikö blogisti sukulaisensa 50-vuotissynttäreille ja alkoittaisi juhlapuheen kysymällä synttärisankarilta muistaako hän kun hänen yrityksensä meni konkurssiin ja ajoi perheen velkavankeuteen tai miten hänen poikansa kuoli auto-onnettomuudessa? Loppusanat olisivat "kippis diabeetteksellesi!"?

Näistä Suomen historian synkistä hetkistä voi ja pitää keskustella, mutta kaikella on aikansa ja paikkansa.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

No no. Vittuillaanko ristiinnaulitun kuvaa seinillä ja mitaleissa esittämällä juutalaisen puusepänpojan sukulaisille ja seuraajille? Korostaako mikään liike marttyyriensä uhriasemaa halventavassa mielessä? Ei. Uhrikrusifiksityylisessä teloitusreliefissä selvästi fiilistellään vallankumousnostalgian hengessä syyllistäen valkoista osapuolta ja punikkiosapuolta ihannoiden. Siten unohdetaan että punainen puoli kumminkin aloitti laittoman aseellisen maailmanlaajuisena ISIS-tyylisen vallankaappaussodan legitiiminä pidettävän elinolokapinan lisäksi.

Juuso Hämäläinen

Sen kolikon kuva ei ihannoinut ketään eikä myöskään kumarrellut. Jos siinä muuta näki niin kyse täysin katsojan omista harhoista.

Juuso Hämäläinen

Juuri kuvaamaasi rehellisyyttä kaivataan. Pönötyspuheet juhlissa vain lisäävät pahoinvointia. Kaikki tietävät mikä on valhetta ja mikä totta.

Pidin isäni hautajaisissa muistopuheen. Kerroin hänen eri piirteistään. Joku sovinnainen otti herneet nenäänsä. Tiedän, että isäni olisi pitänyt puheestani. Koska hän vihasi tekopyhyyttä, joka piilotettu hyvätapaisuuden viittaan.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Kuten toivoin aikuisten ihmisten ymmärtävän, kansakunnan ja miljoonien ihmisten muodostaman kulttuurin satavuotinen historia, sekä siihen liittyvät mahdolliset hirmuteotkin, ovat hieman eri asia kuin jonkun yksityishenkilön henkilökohtaiset epäonnistumiset.

Taiteilija selitti kolikoiden symboliikan varsin selkeästi. Suomessa näille asioille ei tunnu olevan koskaan aikaa eikä paikkaa. Sama koskee suomettumisen aikaa ja edelleen vallan kahvassa roikkuvien vanhojen stallarien touhuja Neuvostoliiton aikaan. Aina on joku juhla, aina jollekulle tulee paha mieli, aina joku ottaa nokkiinsa.

No, ainakin on norppia ja joutsenia, niin ei tule kellekään paha mieli eikä tulevat sukupolvet vahingossakaan opi vanhempien sukupolvien virheistä.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Heittääkö kalenteri? Sata vuotta vuoden 1918 sodasta tulee vasta ensi vuonna.

Pannaan asia muistiin ja kun tulee 100 vuotta punaisen lyhdyn nostamisesta Helsingin työväentalon torniin vallankumouksen alkamisen merkiksi 26. tammikuuta illalla klo 23, niin märehditään siitä lähtien asiaa nonstoppina niin perinpohjin, ettei tyhmemmällekään jää mikään historiassa epäselväksi. Jospa tärkeimmät ehdittäisiin sitten läpikäydä 16. toukokuuta mennessä.

Se, miksi itsenäisyysjulistus annettiin 6.12.1917, ei kyllä ollut jotta päästäisiin teloittamaan.

Kaikin mokomin, järjestetään toki samanlaiset teemaviikot suomettumisen ja stallareidenkin tasavuosina. Milloin tuleekaan seuraava tasavuosijuhla Tiitisen listan pimittämisestä kansalta? Siitähän saisikin näyttävän juhlarahan, eikä aiheeksi kuvitukseen tarvita norppia, joutsenia eikä järvimaisemia.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti Vastaus kommenttiin #39

SE EI SANONUT TARKASTI, ETTÄ 99 VUOTTA, VAAN TYHMÄSTI SANOI, ETTÄ "SATAVUOTINEN HISTORIA", HÖHÖHÖHÖHÖHÖHÖHÖH! Meehän nyt kotias siitä äkisemään.

Kukaan ei ole väittänyt, että itsenäisyysjulistus annettaisiin siksi, että päästäisiin teloittamaan. Mistä sinä näitä juttuja keksi?

Ja totta ihmeessä Suomen pitäisi käsitellä suomettuminen, stalinismi ja Tiitisen listakin. Jos yritit olla jotenkin sarkastinen, niin en kyllä ymmärtänyt.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #70

Kukaan ei tosiaan ole väittänyt, että itsenäisyysjulistus olisi annettu siksi, että päästäisiin teloittamaan, vaikka juuri tämä aihe näyttääkin Sammallahdelle olevan niin kovin tärkeä. Mutta kaikki se, miksi itsenäisyysjulistus annettiin, olisi paras aihe juhlarahasarjalle, jos tekijöillä vain riittäisi siihen lahjakkuutta.

Nillittäjille tarvittaisiin varmaan erillinen juhlarahasarja kaikista Suomen yhteiskunnan epäonnistumisista ja tapahtuneista vääryyksistä, "että historia kelpaisi" heidän haluamallaan tavalla. Juhlarahasarjassa ne nimenomaan on ehdottomasti kuvattava, muutenhan se on historian kieltämistä ja selän kääntämistä sille!

Käyttäjän JaniHtnen kuva
Jani Hätönen

Jos teosta joutuu selittämään, on se epäonnistunut
välittämään viestinsä.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti Vastaus kommenttiin #41

Tuolla logiikalla mikä tahansa taideteos, josta ammattiloukkaantujat pöyristyvät, ovat epäonnistuneita.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #71

No niinhän ne ovat niiden loukkaantujien mielestä. Eikö tämä nyt ole selviö?

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Toki makaabereistakin aiheista voidaan tehdä taidetta, mutta taiteilijan on silloin oltava todella lahjakas, jotta tulos ei olisi pelkästään vastenmielinen.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/68/d2/59...

Aihe ei edes liity todellisiin tapahtumiin, mutta tätä "teloitusveistosta" en kaikista sen taiteellisista ansioista huolimatta pitäisi sopivana nimen omaan juhlaan.

– Makuasia varmaankin.

Risto Salonen

Ottamatta kantaa kuviin minä pahoitin mieleni ministeri Orpon toimintaan. Ensin annetaan asetus ja kun kuvia paheksutaan, perutaan se.
Kyse oli sentään Suomen satavuotisen itsenäisyyden juhlarahoista. Luulisi koti, uskonto, isänmaa-puolueen puheenjohtajan käyttävän asian vaatiman kunnioituksen verran aikaa perehtymiseen.
Tuleeko vielä juhlaraha 2.0 ja onko se vain korvike versio 1.0:lle.
Pettynyt olen taas Kokoomuksen toimiin.

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Olen samaa mieltä kuin kokoomuksen puheenjohtaja ja hallituksen valtiovarainministeri Petteri Orpo: Mautonta.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Ja juuri se mielipide on malliesimerkki pöyristymisestä. Kerrotaan, että jokin on mautonta tai, että se loukkaa. Pois turha argumentointi tai perustelut, riittää että voi näyttää olevansa hyvien puolella.

Käyttäjän PasiRipari kuva
Pasi Ripari

Loistavasti kirjoitettu. En ole varma, oliko juhlarahan kuva oikea valinta, mutta tämä suunnaton pöyristely, paisuttelu ja äkkiliikkeet jotka siitä seurasivat ovat osa todella vastenmielistä somekohukulttuuria, josta toivoisin että pääsemme pian eroon. Pelkään tosin pahinta.

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Tuntuu että venäläistenkin kanssa on helpompi puhua yhteisestä historiasta kuin monen suomalaisen.

Käyttäjän danielantti kuva
Daniel Leppäjärvi

Sitä että miten tämä hukkunut syyrialainen lapsi liittyy Suomen kohta 100 vuotta kestäneeseen itsenäisyyteen? Se teloituskolikko sentään kuului meidän historiaan.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Selitys on perisuomalainen masokismi: kaikki epäkohdat maailmassa ovat tunnetusti juuri suomalaisten syytä, mistä hyvitykseksi Suomen täytyy olla maailman sosiaalitoimisto. Maksamme velkaa ® ikuisesti, emmekä siitä huolimatta ole ikinä sujut kenenkään kanssa mielensäpahoittajien silmissä.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Se ymmärtääkseni kuvasti tätä nykyisyyttämme.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Sinänsä sisällisota olisi ollut ihan hyvä aihe, mutta teloitus sopimaton valinta. Vaikka miten osapuolet tunnistamattomiksi esitettynä toinen osapuoli olisi kuitenkin uhrina ja toinen tappajina.

Käyttäjän danielantti kuva
Daniel Leppäjärvi

Olisi toisella puolella ollut valkoiset ja toisella punaiset niin kaikki olisi hyvin.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Samalla puolella olisi voinut esittää osapuolet aseet vastakkain jos ideana oli käyttää valokuvia. Tai esim pelkät luodinjäljet seinässä.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Suomi on kaksinaismoraalin ja äärimmäisyyksien luvattu maa, jota ei ole rakennettu ihmisille.

Tässä vahva todiste pieleen menneestä politikoinnista ja ihmisten alistamista.

http://www.talouselama.fi/uutiset/nyt-julkaistiin-...

Käyttäjän TuomasTommoLeppniemi kuva
Tommo von Tallrik

"Punakaartien kirjoittaman vaihtoehtoisen historian jatkumossa Suomi olisi tänä päivänä Putinin Venäjän länsireunalla sijaitseva rutiköyhä kehitysmaa-persläpi" Toden totta! Itsekkäiden ja epäisänmaallisten edunvalvontajärjestöjen (SDP, Kokoomus, Keskusta) johtamassa Suomessa ollaan kovaa vauhtia päätymässä samaan tilanteeseen. Hyvänä esimerkkinä tästä vaikkapa se, ettei järjettömistä & järjettömän kalliista asumistuki- ja yritystukijärjestelmistä näiden broilerien johdolla luovuta mistään hinnasta, vaikka maa velkaantuisi konkurssiin saakka.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Nykyinen politiikka on sitten asia erikseen. Minäkin olen pettynyt siihen, ettei Suomesta tunnu löytyvän hallituskokoonpanoa, jolla näistä tukihimmeleistä päästäisiin eroon.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Punakaartien kirjoittaman vaihtoehtoisen historian jatkumossa Suomi olisi tänä päivänä

kuten KOK Putinin veljespuolue.
Kepu Kekkosen viitoittamalla tiellä.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Putinin puolue tosin ei ole Kokoomuksen veljespuolue. Vieläkö tätä roskaa joku jaksaa levittää totena?

Käyttäjän paavonevalainen kuva
Paavo Nevalainen

Sisällissodassa työväenliike ja torpparit täysin orgaanisella tavalla pyrkivät saamaan lisää valtaa. Tuossa prosessissa ainoastaan fraseologia tuli kansainvälisistä lähteistä. Lyhyessä ajassa oli syntynyt massiivinen uusi väestönosa, joka vaati mahdollisuuksia itselleen.

"Orgaanisuudella" tarkoitan täsmälleen samaa prosessiluonnetta, mikä nyt kansallisella kokoomuksella on työväestön ahdistamiseen. Työntekijöiden,
varsinkin ruumiillisen työn tarve on vähentynyt, ja nyt vasemmistoideologiaa murennetaan systemaattisesti. Kannatan itsekin tätä kehitystä, koska välillisesti se johtaa kulutuskysynnän laskuun ja ajallaan kasvuideologian murskaantumiseen.

Kirjoitus on sitä samaa agitaatiota, jota työväenliike käytti vahvistaakseen rivejään viime vuosisadan alussa. Hyökätään mm. suomalaisuutta ja omaa kulttuuriamme kohtaan, koska tilalle olisi saatava globaali libertarismi. Ei muisteta hienoja innovaatioitamme, kuten pankkimaksujärjestelmä (aikanaan maailman edistynein ja vieläkin parempi kuin nykyinen EU -maksuviritelmä), sähköntoimitusvarmuuden maailmanennätykset, omistuksen läpinäkyvyys jne.

Nykyinen lainsäädäntötyömme voidaan jakaa kolmeen kategoriaan:
-pohjoismaisen moraalin murentaminen "yleiseurooppalaiselle" tasolle
-sopeutuminen köyhempään tulevaisuuteen
-silmänlume- ja debattilainsäädäntö: tupakkalaki, mummmonmökkien kakkikaivot, avioliittolaki

Kannatan noista kolmesta vain keskimmäistä.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

En minä kiellä suomalaisuuden arvoa saati väitä, ettei meidän pitäisi muistaa myös suomalaisten onnistumisia. En vain allekirjoita näkemystä siitä, että valtiovallan tulee tarjoilla meille pelkkää naminamia aiheessa, jossa meillä on vielä paljon asioita ääneen myöntämättä.

Käyttäjän ilkkatahtinen kuva
Ilkka Tähtinen

Miksi mallia otettiin kuvasta, joka todennäköisesti oli jopa väärennös? Miksi kolikossa ei voinut käsitellä sekä valkoisen että punaisen puolen kannalta. Kuvata vaikka Hennalan vankileiriä, Fellmanin peltoa pakolaisineen, valkoisen puolen voitonparaatia Helsingissä jne..

Minusta se kolikko oli aika tökerö, kun aiheita olisi ollut parempaankin. Jotenkin laiskasti tehty, yritetty kai päästä helpolla ja nopeasti rahastamaan.
Sellainen kuva minulle tuli.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

"Miksi kolikossa ei voinut käsitellä sekä valkoisen että punaisen puolen kannalta. Kuvata vaikka Hennalan vankileiriä, Fellmanin peltoa pakolaisineen, valkoisen puolen voitonparaatia Helsingissä".

- Mutta tuossahan ehdotat kuvauksia vain punaisen eli sodan syyllisosapuolen kannalta, koska voitonparaati näyttää ilman taustoitusta samalla tavalla väärää osapuolta syyllistävältä kuin se lavastettu kolikkoteloituskin, eli siltä kuin teloitetut olisivat edustaneet jonkinlaista sodan uhriosapuolta vaikka se osapuoli oli oikeasti teloitusten ja koko sodan aloittajasyyllinen. Miksei mukana olisi kuvia myös punaisesta terrorista ja punaisten tekemistä teloituksista myös siviileihin kohdistuen ja vaikkapa lokakuun vallankumouksen alkupäivän joukkomurhasta Suomessa? Punavallankumousliikehän oli sorrettuja ja syrjäytyneitä radikalisoiva väkivaltainen kv. kumousverkosto, aikansa ISIS. Kun Pietarissa 1917 vallattiin Talvipalatsi verettömästi, ammuttiin Suomen vallankumouksen esilaukaukset Mommilan kapinassa/joukkomurhassa venäläisin asein. https://fi.wikipedia.org/wiki/Mommilan_veriteot - Kansan Lehdessä väitettiin Mommilan veritekojen olleen lahtarikaartin tekoa, eikä kapinaepisodia myöhemminkään kelpuutettu viralliseen vallankumousnarratiiviin. Myös tuo aloittaja-syyllisosapuolen aseveljeys terrorismin päämajaan olisi hyvä näyttää muistokuvissa.

Käyttäjän ilkkatahtinen kuva
Ilkka Tähtinen

Tuolla tavalla ajateltuna saa vain loputtomasti vänkäystä mikä on oikea tapa esittää asiat.

Pointtina nyt vaan se, että siihen kolikkoon olisi voinut taiteilla jotain, joka olisi jollain tavalla kuvannut sisällissodan mahdollisimman objektiivisesti mutta kuitenkin niin, että kolikko herättää kiinnostusta ja sillä olisi joskus arvoakin.

väärennetty teloituskuva ei ainakaan paras ratkausu.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Toki kolikoissa olisi voinut olla miljoona muutakin kuvaa, ihan jokaisen subjektiivisen käsityksen mukaisesti. Mutta nyt niissä olivat nämä kuvat ja taiteilija mielestäni aukaisi symboliikan varsin loogisesti.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Otsikon jälkeisellä videollaan blogisti puhuu 10 minuuttia diipadaapaa ja paheksuu sitä, kuinka yleisö reagoi "nanosekunnissa" näkemäänsä teloituskuvaan (jonka blogistin mielestä pitäisi opettaa meitä olemaan teloittamatta toisiamme vastaisuudessa, mistä hän on kovin huolissaan), eikä kuva saanutkaan katsojia märehtimään Suomen historiallisia epäonnistumisia ja menneitä yhteiskunnallisia vääryyksiä.

Hyvä kuvataide puhuttelee vastaanottajaansa usein välittömästi, jopa nanosekunneissa. Se symbolisoi asioita, jotka katsoja tunnistaa lähteviksi niiden ytimistä. Vastaavasti röyhkeä vale tai hävytön herja herättää asiaankuuluvan tunnereaktion nanosekunneissa.

Useimmat meistä odottavat juhlarahojen kiteyttävän visuaalisesti aihetta "tätä on Suomen itsenäisyys". Lavastetun propagandavalokuvan puolelle asettuminen ei sitä tee, ja sen falskiuden jokainen asiasta ymmärtävä huomaa nanosekunnissa.

Tere Sammallahti sekoittaa keskenään historian kaikkien aspektien perinpohjaisen läpikäymisen ja taiteeksi tarkoitetun materiaalin vastaanottamisen. On pilkantekoa kaikista vuoden 1918 sodan osapuolista sekä heidän jälkipolvistaan väittää, että käydyn sodan olemusta edes pystyttäisiin esittämään edustavasti missään yksittäisessä realistista tyyliä tavoittelevassa "näköisteoksessa". Ainoastaan symbolinen ja abstrakti taide saattaa onnistua näin ristiriitaisen ja monivivahteisen historiallisen kokemuksen kuvaamisessa.

(Lähtemättä selittelemään miksi, eräänä esimerkkinä tällaisessa onnistumisesta taiteen keinoin pidän henkilökohtaisesti mm. sotavankeudessa kuolleiden suomalaisten sotilaiden muistomerkkiä Hietaniemessä: http://1.bp.blogspot.com/-IQfhbvFfpfA/TislK5TjcnI/... )

Joka haluaa perinpohjaista selontekoa vapaussodan / kansalaissodan / sisällissodan taustasta, historiallisesta tapahtumien kulusta siinä ja sen seurauksista, hänen on syytä osallistua aihetta koskevaan seminaariin – kyllähän niitä aika ajoin järjestetään korkeimmillakin mahdollisilla historiatieteen tasoilla. Myös aiheeseen liittyvää kirjallisuutta julkaistaan koko skaalalla tieteellisistä tutkimuksista aikalaisten ja heidän jälkipolviensa muisteloihin, joten Sammallahden syytös selän kääntämisestä historialle on silkkaa valetta.

Suuttumus "juhlarahan" toteutuksesta liittyy sen vääristyneeseen yksipuolisuuteen ja alentumiseen levittämään vain sodan yhden osapuolen propagandaa, vastoin odotuksia juhlaan sopivasta kiteytyksestä Suomen itsenäisyydestä.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Toki kuvataiden puhuttelee katsojaansa aikajänteellä X, mutta siitä seuranneet reaktiot toivoisin tulevan pienen pohdinnan jälkeen sen sijaan, että aikuiset ihmiset antautuvat tunteidensa vangeiksi taidetta tulkitessaan.

Useimmilla meistä on subjektiivinen käsitys siitä, mitä taiteen tulee olla. Nyt se oli tällaista ja se oli loogisesti perusteltua. Kuten jo sanoin, kun aihe on melkeinpä mikä tahansa muu ja pöyristyjät löytyvät esimerkiksi konservatiivipiireissä, niin yleensä päädytään puolustamaan taiteen vapautta ja toistelemaan, että taiteen pitääkin herättää tunteita. Siihen viittasin puhumalla kaksinaismoraalista.

Kukaan ei ole väittänyt, että olisi jokin yksi kuva, joka yksityiskohtaisesti kuvailisi koko historiamme tai edes sisällissodan tapahtumat.

Se, että historiaamme käsitellään jossain homeisissa seminaareissa ei ole sama, kuin että sitä käsitellään laajan kansalaiskeskustelun kautta. Kolikkokohu tosin todisti jälleen kerran, että iso osa suomalaisista pelkää omia tunteitaan niin neuroottisesti, että historian jälkipyykki pestänee vasta sitten, kun suuret ikäluokat on saateltu haudan lepoon, jos nyt vielä silloinkaan.

Kolikossa ei ollut mitään puoluepoliittista propagandaa, älä nyt jaksa. Jopa taiteilija itse sanoi, että jos asiasta jonkun olisi kuvitellut suuttuvan, niin porvaripuolueiden, kun tätä asiaa hierotaan edelleen heidän naamaansa vielä näin pitkän ajan jälkeenkin.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Onhan se niin kauheaa, jos taide tunteita herättää! Loogiset perustelut vain ovat luvallisia, että kelpaa "aikuiseksi"...

Jos plagioitu propagandavalokuva herättää ärtymystä eikä aplodeja, se on Sammallahdelle väärin, niin väärin – tämä selvä. Ja kansalaiskeskutelu ärtyneen reaktion pohjalta on Sammallahdelle väärää kansalaiskeskustelua. Kenenkään muun en ole huomannut väittäneen tunnereaktiota neuroottiseksi omien tunteiden pelkäämiseksi.

Historian jälkipyykkiä pestään koko ajan, sitä mukaa kun jotain uutta sanottavaa siitä löytyy. Kliseemäisen propagandakuvan levittäminen toistamalla ei sen sijaan ole mitään uutta sanottavaa. Oivaltava abstrakti taideteos olisi parhaimmillaan voinut onnistua siinä jopa kuvataiteen keinoin – nyt nähty tuotti pettymyksen.

Homeisten seminaarien lisäksi vuoden 1918 sotaa käsitellään mm. Väinö Linnan teoksessa Täällä pohjantähden alla sekä sen pohjalta tuotetuissa esityksissä elokuvan ja teatterin keinoin. Aiheesta julkaistaan muutakin kirjallisuutta ja siihen pohjautuvia näytelmiä. Niiden näkemisen jälkeen asiaa toki käsitellään laajan kansalaiskeskustelun kautta, keneltäkään lupaa kysymättä. Onko vielä lisää muitakin foorumeita, joita tähän kaipaisit, jotta historialle ei tulisi käännetyksi selkää?

Ja kyllä, punaisten lavastama teatraalinen propagandakuva on nimen omaan poliittista propagandaa vuodelta 1918 – ei ainakaan mitään dokumenttiaineistoa. Juuri siitä seuraa kansalaisten ärtynyt reaktio, joka Sinulle näyttää olevankin väärällä tavalla "pöyristynyt" eikä juuri sellaista kansalaiskeskustelua, joka Sinulle kelpaa.

emiz 22

Tulee mieleen vanha iskelmäbiisi ``Kielletyt tunteet`` joita riittää ja tämän kohun myötä tulee esiin vaikenemisen tuottamat takaumat.
Vaikka asia koskee monia edelleen ja ihmiset tuntevat tuskaa teloitettujen sukulaistensa vuoksi, on silti katsottava eteenpäin ja huonattavan tärkeä pointti on minusta se, ettei tälläiseen tilanteeseen ikinä ajauduta, kuten blogisti asiallisesti viittasi.
Minusta raha on hieno ja sen kuuluu säväyttää. Eihän se ole mikään dokumentaatio.
Melkoisia hiirulaisia, kuten Petteri Orpokin alkoi uikuttamaan heti?
Eikä nuortapolvea säväytä mitkään kukkaistervehdykset.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset