Bernerin liikenneselvitys ja miksi Suomella menee niin huonosti
Liikenne- ja viestintäministeriön SELVITYS liikenneverkon kehittämisestä synnytti vähemmän yllätyksellisesti valtavan kohun. Minun kokemukseni mukaan vain pieni osa kriittisistä äänistä oli vaivautunut pohtimaan SELVITYKSESSÄ mainittuja ehdotuksia asiallisesti siinä, missä valtava enemmistö veti taas kerran primitiivireaktiot ja pikkuhousut vakoseen ihan vain varmuuden vuoksi, onhan SELVITYKSESTÄ vastaava ministeri väärästä puolueesta tai jotain. Tämä kohu viimeistään todisti älyllisen laiskuuden muuttuneen Suomessa hyveeksi, jota ei enää tarvitse hävetä, vaan päin vastoin sen julkinen esittely on muuttunut meriitiksi, jolla voi jopa päästä eduskuntaan asti.
Tässä vaiheessa kyse on kuitenkin vasta SELVITYKSESTÄ, jonka tekemiseen hallitusohjelma Berneriä ja ministeriötään velvoittaa. Tästä on vielä pitkä matka edes lakiesityksiin ja vielä pidempi matka vahvistamiseen laiksi, se tuntui monelta kriitikolta unohtuvan.
Tämä SELVITYS on leimattu hallituksen ammattitaidottomuudeksi, koska esimerkiksi valtiovarainministeriö ei vielä seiso siinä esitettyjen uudistusten takana. Jos pöytään olisi tuotu kaikkien asiaan liittyvien ministeriöiden keskenään toteutuskelpoikseksi hioma esitys, niin hallituksen olisi syytetty valmistelevan lakia salassa ja halveksuvan avointa demokratiaa. Näin kävi muun muassa sähköisen viestinnän tiedustelun, metsähallituslain ja niin monen muun uudistuksen kohdalla, joista pääsi ennakkotietoja julkisuuteen. Nyt kun sille paljon vaaditulle kansalaiskeskustelulle annetaan ihan tietoisesti tilaa, niin sekään ei ääliöille kelpaa.
Yksi yleinen virheellinen käsitys SELVITYKSESTÄ on se, että tieliikenneverkkoja ollaan yksityistämässä. Sama lauluhan kuultiin jo vuosi sitten, kun SELVITYS laitettiin työn alle populistisen mölinän saattelemana. Todellisuudessa SELVITYKSEEN sisältyy vain ehdotus liikenneverkkojen yhtiöittämisestä, ei yksityistämisestä. Yhtiöstä 65 % omistaisi valtio ja 35 % maakunnat jyvitettynä tieverkoston määrän funktiona, eli kyseessä olisi julkinen yhtiö, jota ohjaa mm. valtion omistajaohjauspolitiikka.
Kun väylien rahoittaminen on historiallisesti ollut eduskunnan hallussa, on saatu aikaiseksi lähinnä hallituksen kokoonpanosta riippuvaista ja ennalta-arvaamatonta siltarumpupolitiikkaa, jossa kansanedustajat yrittävät kilvan siirtää autoilijoiden euroja omien kotikuntiensa väylähankkeisiin tullakseen valituiksi uudestaan.
Liikenne- ja viestintäministeriön budjetti vuodelle 2015 oli 2,9 miljardia euroa siinä, missä pelkästään tieliikenteestä kerätty polttoainevero oli 2,8 miljardia euroa. Kun mukaan lasketaan autoveron ja ajoneuvoveron tuotto, niin summa on 4,6 miljardia. Alvit ja muut tieliikenteen verot mukaan lukien tienkäyttäjiltä peritään lähes 7,8 miljardia euroa vuosittain. Siinä vähän perspektiiviä siihen, millaisina lypsylehminä autoilijoita tässä maassa kohdellaan.
Kaikista helpoin ja oikeudenmukaisin tapa hoitaa tieliikenteen verotus olisi siirtyä pelkästään polttoaineverotukseen ja tietulleihin. Polttainevero on helppo tapa kerätä veroja tienkäytön ympäristöhaittojen funktiona ja tietullit taas tienkulutuksen funktiona. Tietullit voidaan kerätä vaikka pienellä autoon kiinnitettävällä sondilla, joka voidaan lukea tulliportilla moottoritienopeuksissa. Näin väistettäisiin esimerkiksi GPS-seurantaan liittyvät tietoturvaongelmat. Mutta tämä olisikin yksinkertaisuudessaan niin kaunis järjestelmä, ettei sitä Suomessa todennäköisesti tulla koskaan näkemään.
Varsin yleinen väite verotuksen painopisteen muuttamisesta polttoaineverotukseen on se, että sähköautojen yleistyessä polttoaineveron verokertymä pienenee liikaa. Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa, koska sähkökin on polttoainetta, jota voidaan verottaa varsin helposti. Ja toisaalta, jos se niin kovasti suitsutettu yksityisautoilun loppu ja autojen määrän radikaali väheneminen häämöttää jo lähitulevaisuudessa, niin ei tieinfran ylläpito voi perustua autojen ostamisen verottamiseen, vaan niiden käytön verottamiseen.
Muuttumattomana vaalikausien välissä on säilynyt vain narina suomalaisten liikenneinfrastruktuurin huonosta kunnosta ja korjausvelasta, joka on jo yli 2,5 miljardia euroa. Yhtiöittämisen myötä liikenneinfraa voisivat hallinnoida alansa ammattilaiset ja EU-tukien hakeminen väylähankkeille helpottuisi. Infran myyminen yksityisille yrityksille onnistuu kyllä tarvittaessa ilman yhtiöittämistäkin, joten naukuminen yksityistämisestä edes ole argumentti tässä keskustelussa.
Muutenkin voi vain ihmetellä yhtiöittämisen aiheuttamaa lohdutonta märinää, kun käytännössä iso osa esimerkiksi paikallisista energiayhtiöistä on kuntien ja kaupunkien omistuksessa. Eipä näy montaa ihmistä kitisemässä esimerkiksi Helsingin Energian, Oulun Veden tai Tampereen Sähkölaitoksen yhtiömallista, joten miksi liikenneverkkojen vieminen julkisomisteiseen yhtiöön niin yskittää? Jos yhtiöiden toiminnan läpinäkyvyys mietityttää, niin silloin kannattanee vaatia muutoksia yhtiölakiin sen sijaan, että vain yrittää roikkua kynsin hampain siinä todellisuudessa, mihin kukaan ei ole tyytyväinen.
Oppositiopopulismilta ei taaskaan voinut välttyä, kun Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö keräili irtopisteitä marmattamalla autokaupan pysähtymisestä ja markkinahäiriöistä. Eipä ole autokaupan tila tai markkinahäiriöiden luominen aikaisemmin huolestuttanut yksityisautoiluvastaiseksi profiloitunutta Vihreää puoluetta, jonka ponnisteluiden seurauksena esimerkiksi tuulivoimalle maksetut tuotantotariffit ovat osaltaan olleet tuhoamassa pohjoismaisia energiamarkkinoita.
Suomalainen taantumuksellisuus ja selkäänpuukotuksen kulttuuri loisti myös hallituksen sisäisestä kommentoinnista. Perussuomalaisten Sampo Terho ja myöhemmin Timo Soini kerkesivät molemmat lyömään Bernerin SELVITYKSEN maahan tarjoamatta minkäänlaista järkevää analyysiä sen sisällöstä tai syytä valitsemalleen kannalle vaikka vielä vaalien alla autoveron poisto oli yksi persujen pääteemoista. Todennäköisesti kyse onkin tahallisesta poliittisesta jarruttamisesta neuvottelupääoman kerryttämiseksi. "Herrojen huvikuunareiden ja juppikoottereiden" lisäverotus on ollut hallituksessa vastatuulessa, joten persut vastustavat nyt kaikkia hallituksen sisältä tulevia ajatuksia saadakseen neuvoteltua oman pölhöpopulistisen aloitteensa läpi.
Kerkesipä myös Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo täsmentämään, että autoverosta ei olla luopumassa. Että huoli pois vaan kansalaiset, autoverotusta ei tulla laskemaan, joten suomalaisilla ei jatkossakaan tule olemaan varaa uudempiin ja turvallisempiin autoihin! Hyvä että tuli selväksi, mutta millä ihmeen logiikalla tämä ilmoitus pitäisi selittää itselle positiivisena ja rauhoittavana asiana? Siten, että 13 vuotiaan Toyotani arvosta ei sulanutkaan paria euroa ja saan olla sen kanssa naimisissa vielä vähintään 10 vuotta ennen kuin minulla on tässä riistoverotuksen luvatussa maassa ostaa uudempi kosla?
Ainoa isompi moka Bernerin SELVITYKSEEN liittyen oli se, että sen läpi viemisen ilmoitettiin olevan tavoite vuodelle 2018, kun olisi vain pitänyt täsmentää, että tämä on hallituksen tilaama SELVITYS. Nyt kuluttajat ennakoivat hankintojaan kohun saattelemana ja autokauppa tyssäsi hetkeksi kuin seinään. Toisaalta, mikään selityksen määrä ei tehoa ihmisiin, jotka ovat päättäneet olla käyttämättä aivojaan, kuten Iltasanomien entinen auto- ja liikennetoimittaja Manu Tuppurainen, joka syytti hallituksen jo vieneen häneltä 7 000 euroa vaikka Berner oli jo yli viikkoa aikaisemmin ilmoittanut, että jo maksettuja autoveroja voidaan kompensoida taannehtivasti esimerkiksi myöntämällä kevennyksiä tuleviin käyttömaksuihin.
Reaktiot Bernerin luotsaaman ministeriön SELVITYKSEEN ovat malliesimerkki siitä, miksi Suomen kansantalous yskii, miksi nuoret sekä koulutetut osaajat haluavat täältä pois ja miksi täällä yleisesti ottaen niin moni asia on täällä täysin perseestä. Kun kerran vuosikymmenessä joku kehtaa esittää jonkin uuden ajatuksen, niin kaikki hyökkäävät kimppuun ja torppaavat ehdotuksen vaistomaisesti suomatta asian pohtimiseen edes puolikasta ajatusta. Ei järkevää analyysiä, ei kompromisseja, ei neuvottelua, ei ratkaisumallien hakemista eikä asiallista kritiikkiä, vaan niin kaverit kuin vihamiehetkin vetävät ehdotuksen tekijän kölin ali ja selkään tökätään vielä puukot kaupantekijäisiksi. Näin saadaan Suomessa juhlapuheissa ja vaalitilaisuuksissa ylistetty, mutta todellisuudessa halveksittu, tulevaisuuteen katsova edistysmielisyys kitkettyä ja opetettua dissidentit puhumaan metsäteollisuudesta, sotakorvauksista, verojen korottamisesta ja valtion monopolien ylläpitämisestä aivan niin kuin ne johtaisivat Suomen tarujen myyttiseen suuruuden aikaan.
Täällä ei haluta nähdä, ei edes harkita, mitään uutta. Suomi-laivan ruorissa maatamme pakonomaisesti menneisyyteen luotsaavien johtajien tärkein tehtävä on jankuttaa mantraa siitä kuinka "Näin nämä asiat on aina ennenkin tehty" ja “isot laivat kääntyvät hitaasti”. Mutta kaikki hyvin rakkaat ystävät, mikään ei sittenkään muutu ja taantumuksen aika jatkuu! Onneksi LVM:n SELVITYS ammuttiin jopa sen tilanneen hallituksen toimesta alas ja Berner vietiin roviolle kokemaan kylänväen raivo.
En voi olla ajattelematta, että tämä sama mentaliteetti leimaa lähes koko yhteiskuntaamme poislukien uuden sukupolven luotsaamat yritykset, jotka ovat nousseet arvoltaan jopa miljardikerhoon ja edustavat aloillaan maailman huippua. Luuletteko, että Supercellillä, Roviolla, Fingersoftilla tai muissa uuden ajan kasvuyrityksissä yrityskulttuuri on edellä kuvatun kaltainen? Minä veikkaan, että menestyvissä yrityksissä niin hyvät kuin huonotkin ehdotukset punnitaan harkiten, eikä keskustelua käydä, saati päätöksiä tehdä, primitiivisten vihantunteiden vallassa. Työskentelisitkö itse mielelläsi yrityksessä, jossa jokainen ideasi ja ääneen lausuttu mielipiteesi johtaisi julkiseen häpeärangaistukseen? Olisiko sellainen yritys mielestäsi potentiaalinen tulevaisuuden menestyjä?
On vaikeaa nähdä Suomea tulevaisuuden menestyjäkansakuntana, kun kansalaiset ruohonjuuritasolta aina maan korkeimpaan johtoon asti elävät 1960-luvun management by Perkele-unelmaa yrittäen tappaa kaiken keskustelun epäterveiden rakenteiden muuttamisesta. Ironisinta, ja toisaalta vittumaisinta, tässä hommassa on se, että joudun puolustamaan kepulaisia muiden puolueiden taantumuksellisuudelta.
https://www.lvm.fi/-/yhtiomalli-ratkaisisi-liikenneverkon-rahoituksen-919842
http://yle.fi/uutiset/3-7044492
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016022821188491_uu.shtml
http://www.suomenluonto.fi/sisalto/artikkelit/suora-linja-miksi-lakia-valmistellaan-salassa/
http://yle.fi/uutiset/3-5062909
http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tieliikenteesta
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005044698.html
http://yle.fi/uutiset/3-7687393
http://yle.fi/uutiset/3-9416603
http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005055386.html
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005053586.html
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005037520.html
http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005058008.html
”Ironisinta, ja toisaalta vittumaisinta, tässä hommassa on se, että joudun puolustamaan kepulaisia muiden puolueiden taantumuksellisuudelta.”
Kiteytit hyvin.
Ilmoita asiaton viesti
”miksi Suomella menee niin huonosti”
Tuon pitäisi olla jo kaikille itsestään selvää. Suomi tuhosi 66.000 yrittäjää.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä ilmeisimmin on niin, ettei meillä yhteiskunnassa sovi olla avoin uudistamispolitiikassa vaan tulee noudattaa vanhaa maan tapaa eli ”pimeässä tehtyjä” poliittisia sopimuksia. Vai onko kuitenkin kyse siitä, ettei haluta muuttaa vanhoja käytäntöjä uusiin ja tehokkaampiin?
Tämä geissi ainakin on osoittanut sen, että ei sen kummemmin kansalaiset kuin mediakaan pystynyt omaksumaan mistä oli kyse. Kyse ei ollut vielä mistään esityksestä vaan vasta selvityksestä mahdollisisten uudistusten esille tuomisista. Somessa ja uutisoinneissa lähes poikkeuksetta kirjoitettiin tapahtumista hallituksen esityksinä. Oliko kirjoittelu/uutisointi sitten tahallista vai ymmärtämättömyyttä? Tuon päätelköön jokainen itse. Ainakin oppositiosta otettiin ns. ilo irti uutisointina ja kirjoitteluna.
Kirjoituksessa mainitut hallituskumppanien reaktiot mielestäni juonsivat juurensa siihen kuinka ministeri Bernerin selvitystehtävä ja sen julkistamistuokset ennen asiantuntijalausuntojen pyytämistä käsitettiin hallituksen esityksenä johtivat juuri mainittuihin kannanottoihin. Hallituksen sisällähän ei selvitystulosta oltu vielä edes käsitelty.
Ilmoita asiaton viesti
Minua on kiusannut jo kauan se, että näissäkin keskusteluissa on hyvin mustavalkoinen asenne. Erityisesti siinä huonommassa päässä. Asiakokonaisuus on kokonaisuudessaan paha, jos se on väärän puolueen ja/tai väärän henkilön esittämä, ja jos siinä on yksikin vika.
Rakentavaa lähestymistä, jossa haettaisiin sitä, miten esitystä voisi parantaa, harvoin näkee.
Jos Sipilän puheenjohtajakausi ja pääministeriys on Keskustan lopun alku, se on sitten sitä. Se osoittaa, että Keskustan kenttäkään ei ymmärrä muutoksen vaatimusta vaan haluaa palata tuttuun ja turvalliseen omahyväisyyteen, jossa tietyin väliajoin muistetaan mainita alkiolaisuus ja köyhän asialla oleminen. Vanhaan jänkäämiseen ja pelaamiseen SDP:n ja Kokoomuksen välillä.
Myönnän, että itselläni on samaa vikaa, josta muita syytän.No, ainakin tiedän omat ongelmani ja pyrin parhaani mukaan välttämään muiden pilkkaamista. Joskus tietenkin tilanne on niin herkullinen, että kiusausta ei voi vastustaa. Mutta vältän kyllä äärimmäisyyteen sitä, että lähtisin joukon jatkona kaikkien muiden nerojen rinnalle.
Viimeisen kahden kuukauden aikana Sipilään ja Berneriin kohdistuneessa yleisessä ajojahdissa ei ole ollut järjen häivääkään. Arvostelu arvosteluna mutta lynkkausmieliala on jotain sellaista, josta en pidä.
Otan nöyrästi vastaan jokaisen edellisen hallituksen aikaisen kommenttini, josta löytyy vaikka sanoja ’Käteinen’, ’Urpolainen’ tai ’Stubido’.
Oletko Sirpa muuten tutustunut Beckerin lakiin? Tai miksikä ei myös Gibsonin lakiin.
https://plus.google.com/108840294486623374565/post…
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Juho kommentistasi ja tuosta esittämästäsi linkistä. Katsoin linkin kuvaa ja totesin hyvin vastaavan (siis mielestäni) ilmapiirin kuvaa.
Minua suorastaan jurppii nykymeno niin uutisoinneissa kuin somekirjoittelussa, joissa ei paljon löydy ”pätevää” analysointia hallituksen esityksistä kuin hallitusohjelman mukaisista vasta valmistelun alla olevista toimenpiteistä, joista hallitus uutisoi avoimmuuden nimissä.
En ymmärrä minäkään että sekä Sipilä että Berner ovat olleet ajojahdin kohteina kuten mainitset jo parin kuukauden ajan. Jonkinlainen kutina on tuohon liittyen se, että nuo kirjoittelut ja miksipä ei uutisoinnitkin ovat oppositiopuolueiden kannattajakunnalta tulleita. Ovathan toimittajatkin kuitenkin jonkun puolueen kannattajia, vaikka eivät sitä julkisesti tunnustakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kirjoitus SELVITYKSESTÄ!
Kun toteat, että ”Ainoa isompi moka Bernerin SELVITYKSEEN liittyen oli se, että sen läpi viemisen ilmoitettiin olevan tavoite vuodelle 2018”, pitää todeta, että juuri se oli jättimoka, joka pysäytti monen vastaanottokapasiteetin sekä autokaupan, lähes.
Tämä mainitsemasi ratkaisu olisi varmaankin halvin ja oikeudenmukaisin: ”Kaikista helpoin ja oikeudenmukaisin tapa hoitaa tieliikenteen verotus olisi siirtyä pelkästään polttoaineverotukseen ja tietulleihin. Polttainevero on helppo tapa kerätä veroja tienkäytön ympäristöhaittojen funktiona ja tietullit taas tienkulutuksen funktiona. Tietullit voidaan kerätä vaikka pienellä autoon kiinnitettävällä sondilla, joka voidaan lukea tulliportilla moottoritienopeuksissa. Näin väistettäisiin esimerkiksi GPS-seurantaan liittyvät tietoturvaongelmat”.
P.S. Toimii muun muassa jo/jopa Valkovenäjälläkin (kuva vuodelta 2014):
http://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sites/default/file…
Ilmoita asiaton viesti
Juu, jättimoka lienee oikeampi termi. Jos tätä lappua olisi korostettu selvityksenä, niin lopputulos voisi olla eri.
Ilmoita asiaton viesti
Olipas vuodatus. Vuodatus silkkaa shaissea, puoluekantaan katsomatta.
Ilmoita asiaton viesti
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701262200060105…
Minä allekirjoitan linkin näkemyksen asiasta.
Ilmoita asiaton viesti
#6
Allekirjoitan myös.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä menee osastoon ”Näin ne asiat koetaan”. Sillä taas ei ollut mitään merkitystä, että onko tuo perstuntuma totta vai ei. Ja kuten Terekin sen tuossa toi esiin, niin eihän 90 % porukasta edes ymmärtänyt, että mistä tässä puhutaan. Mutta on se vaan hyvä, että taantumuksen tuulet puhaltaa…
Ilmoita asiaton viesti
#16
Onko analyysi 90% porukasta faktaa vai onko se sitä persetuntumaa?
Ilmoita asiaton viesti
https://fi.wiktionary.org/wiki/selvitys
Pitää myös muistaa tässä keskustelussa, että mitä selvityksellä suomenkielessä tarkoitetaan, katso linkki. Bernerin selvityksessä on kyllä selvitystä, mutta siinä on myös ihan selvä esitys ( ja taustamateriaaleissa jopa useampi). Selvitys kertoo, että missä asiassa mennään, ja esitys kertoo, että mitä asialle suunnitellaan tehtäväksi.
Ilmoita asiaton viesti
Kun käytin sanaa ”selvitys” jossain kommentissani, sillä ei näyttänyt olevan kiimaan mitään vaikutusta. Jopa ns. laatumedia sortui käsittelemään asiaa ikään kuin ministerin ESITYKSENÄ, ei SELVITYKSENÄ.
Sammallahden ISOT KIRJAIMET taitavat olla ainut selkolääke lukutaidottomille.
Tämä taviaivoinen ja vehnäkorvainen media- ja somevaiva hyppää kuin automaattinen käki ulos kellosta, kun se määrittelee kohteen uudelleen ja sen jälkeen alkaa röyhkeästi puhua siitä. Onko todella niin, että ihmissyöjä voi puhua sen nimissä, jonka on syönyt?
Sama koskee viimeaikojen kriisejä, kipupisteitä, äänestyksiä, vaaleja, ennakko-odotuksia, suuria poliittisia pettymyksiä, omia munauksia ja taloudellisia/ ideologisia tappioita.
Tällä tolkkua vailla olevalla metodilla media, kansakunta ja kansainvälinen yhteisö ansaitsevat ’toisaikaasen’ kohtalon. Tulee mieleen Sherlock Holmes’ista rikostarkastaja Lestrade: ”He was always wrong”.
Ilmoita asiaton viesti
Minun mielestäni Bernerin liikenneselvitys oli läpikotaisin huono siksi, että se oli suora hyökkäys autoilijoiden vapautta ja yksityisyydensuojaa vastaan. Pakolliset seurantalaitteet olivat koko ajan uudistusten keskiössä eikä ainakaan tietoyhteiskunta-asioissa sivistynyttä väestönosaa voitu missään vaiheessa rauhoitella lupauksilla siitä, mitä tarkoituksia varten tietoja ei muka kerättäisi. Janne Paalijärven (pir) kirjoitus oli merkittävä käännekohta, jonka jälkeen tietoturvaongelmat nousivat lehdistössä hyvin voimakkaaksi puheenaiheeksi.
Ilmoita asiaton viesti
Pakolliset seurantalaitteet olivat keskiössä ennen kuin selvitystä oli julkistettu. Ymmärtääkseni itse selvityksessä niitä ei ollut. Minustakin Jannen kirjoitus oli hyvä ja toivottavasti silmiäavaava heille, jotka kuvittelevat kansalaistenkyttäysjärjestelmien olevan riskittömiä ja automaattisesti kannatettavia asioita. Siitä ei kuitenkaan löydy syytä torpata koko selvitystä, vaan nimenomaan se seurantalaitteiston pakollisuus nyt ja tulevaisuudessa.
Ilmoita asiaton viesti
Kun nykyisellään ajaa auton suomalaiselle tielle, käyttää verovaroin rahoitettua yhteisomaisuutta ja tietä on liikennesäännöt huomioiden oikeus käyttää siirtymiseen paikasta toiseen. Liikenneverkkoyhtiön perustamisen jälkeen tämä tarkoittaisi sitä, että yleiselle tielle ajettaessa saavuttaisiin yhtiön omistamalle ja hallinnoimalle yksityisalueelle, jonka käyttöoikeus olisi ensin maksujen, myöhemmin pahimmillaan aika- ja päästörajoitettujen erikoislupien varassa esimerkiksi Helsingin sisääntuloväylien osalta. Oli valvontamekanismi mikä hyvänsä, autoilija tulisi tilivelvolliseksi liikenneverkkoyhtiölle sen alueella vietetystä ajasta tai kuljetusta matkasta. Nämä ovat merkittäviä liikkumavapauden rajoituksia.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitän (aakkosellisesti) Mikko Nummelinia, Jari Ojalaa ja Juhani Piriä viisaista kommenteistaan. Totean, käyttämättä majuskeleita kun minuskelit riittävät, että selvityksen nimellä kulkenut oli tosiasiassa esitys.
TS: ”Kerkesipä myös Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo täsmentämään, että autoverosta ei olla luopumassa. Että huoli pois vaan kansalaiset, autoverotusta ei tulla laskemaan, joten suomalaisilla ei jatkossakaan tule olemaan varaa uudempiin ja turvallisempiin autoihin! Hyvä että tuli selväksi, mutta millä ihmeen logiikalla tämä ilmoitus pitäisi selittää itselle positiivisena ja rauhoittavana asiana? Siten, että 13 vuotiaan Toyotani arvosta ei sulanutkaan paria euroa ja saan olla sen kanssa naimisissa vielä vähintään 10 vuotta ennen kuin minulla on tässä riistoverotuksen luvatussa maassa ostaa uudempi kosla?”
Autoverotusta on syytä laskea/jopa poistaa ja tämä onnistuu markkinahäiriöt välttäen sekä jokseenkin oikeudenmukaisesti eri osapuolia kohtaan toimien niin, että lasketaan tuota veroa edelleen samalla mallilla kuin asuntolainan korkojen vähenyskelpoisuutta. Poliitikot määritelkööt laskunopeuden ja lopullisen tason (nolla tai jotakin muuta, mutta ehdottomasti alemmas nykyisestä).
Ja kohtalotoveruutta: 17-vuotiaassa Fiat Bravassani sillä säyseimmällä koneella on käyttöarvoa mutta (tuskin) vaihtoarvoa sulettavaksi. Toinen pelini, 15-vuotias Alfa 166 V6, tuottaa kaupunkiajossa (jota sillä ainoastaan kesäisin ajaessani vältän) runsaasti polttoaineveroja 19 litran kaupunkikulutuksellaan, maantiellä sitten kohtuukulutus ja tämän maksan kernaasti. Vaihtoarvonsa en usko sulavan, sillä peli on puolittain harrasteajoneuvo ja suhteellisen harvinainen.
Ilmoita asiaton viesti