*

Teren totuudenmukaiset ja ehdottoman oikeat mielipiteet Asioita asioiden nimillä

Jyrkkä ei uusille kateusveroille - Vlog

Pitkään valmisteilla ollut uusi vero moottoripyörille ja veneille lähti joulukuussa lausuntokierrokselle. Kritiikki julkisuudessa on ollut varsin murskaavaa monestakin hyvästä syystä. Ihan perimmäisenä syynä tietysti se, ettemme tarvitse enää ainuttakaan ostovoimaa laskevaa veroa kurittamaan tätä riistoverotuksen raiskaamaa kansantalouttamme.

Toisekseen, kuten historia osoittaa, Suomessa jo säädetyn veron poistaminen on erittäin vaikeaa. Esimerkkeinä voisi toimia vaikka vuonna 1958 väliaikaiseksi säädetty autovero tai yleisesti ottaen suomalaisten erittäin korkea kokonaisveroaste. Kun uusi vero on säädetty ja sen tuotto haaskattu rakenteelliseen tehottomuuteen tai tulonsiirtoihin, vastustaa kulloinenkin oppositio veron poistamista vetoamalla uhridemografeihin, kuten lapsiin, sairaisiin ja köyhiin, joita kyseiset verot eivät ole koskaan hyödyttäneetkään.

Varmaa on ainoastaan se, että riistoverotetut suomalaiset tulevat reagoimaan uuteen kateusveroon nopeasti, jolloin koko veronkorotushankkeen mielekkyys asettuu aivan uuteen valoon verrattuna valtiovarainministeriön sinisilmäisiin ennusteisiin. Näin on käynyt aikaisemminkin, joten verojen nostamisen vaisu vaikutus verokertymään ei voi tulla kenellekään yllätyksenä. Esimerkiksi autoveroa on viime vuosina hilattu ylöspäin samalla, kun autoveron tuotto on laskenut 300 miljoonaa euroa samalla aikavälillä jääden toistuvasti reilusti alle valtiovarainministeriön ennusteiden.

Tällä kertaa EU-lainsäädäntö, virolaisten ymmärrys verokilpailusta sekä nimettömät hyväntekijät hellivät veneenomistajia, jotka voivat rekisteröidä veneensä Viroon veneviroon.fi-verkkopalvelun kautta. Sama lafka myös kilpailuttaa veneellesi vakuutuksen puolestasi, joten suosittelen kyllä tarttumaan tähän optioon verokarhun harhauttamiseksi.

Moottoripyörien omistajat taas ovat jo reilulla etumatkalla verokarhuun nähden. Trafin tilastoista näkee, että vuodesta 2008 asti liikennekäytössä olevien moottoripyörien määrä on kasvanut aina vuoden 2015 syyskuuhun asti, jolloin liikennekäytössä oli 240 337 moottoripyörää. Ensimmäiset vihjeet tulevasta kateusverosta tulivat julki marraskuussa 2015, jonka jälkeen liikennekäytöstä on poistunut 46 071 moottoripyörää. Pelkkä vihjaus uudesta verosta riitti poistamaan tieliikenteestä viidesosan koko maan moottoripyöräkannasta!

Oletetusta kateusveroverokertymästä suli siis laskennallisesti jo seitsemän miljoonaa euroa, eikä lukuun ole otettu vielä mukaan veneitä, moottoripyörien lopullista liikennekäytöstä poistojen määrää saati kotimaanmatkailun tyrehtymistä, työttömyyden kasvua ja muita lukuisia taloudellisen taantumisen oheisvaikutuksia. Esimerkiksi moottoripyörämaahantuojien ja moottoripyöräkauppiaiden laatimassa kannanotossa esitetään laajempi ennuste uuden veron dynaamisista vaikutuksista talouteen, mikä veisi verokertymän 24 miljoonaa euroa miinukselle. Eittämättä lähdettä ei voi pitää täysin puolueettomana, mutta edellä osoitettujen veropoliittisten faktojen perusteella voitanee todeta, että tämä arvio on todennäköisesti lähempänä totuutta kuin valtiovarainministeriön ennuste.

Lakiluonnoksesta käy myös ilmi, ettei kyseisellä verolla ole esimerkiksi ympäristöpäästöjen vähentämiseen liittyviä positiivisia vaikutuksia, mutta se lisäisi esimerkiksi byrokratiaa ja veronmaksajien verokuormaa. Eniten ihmetyttää se, että lakiluonnoksessa todetaan monessa kohtaa verotuottoon liittyvien arvioiden olevan epäluoptettavia, mutta silti projektia viedään eteenpäin kuin riivattuina. Useassa kohdassa todetaan, että verouudistuksen dynaamisten vaikutusten arviointi on hankalaa, mutta silti naiivi usko 25 miljoonalla eurolla kasvaneeseen veropottiin on vankka kuin peruskallio.

Tälläkin kertaa verokatastrofi liukuu Lafferin käyrällä kohti kohoavaa veroprosenttia ja laskevaa rajahyötyä. Suomeksi sanottuna: Kun veroprosentti nousee, niin verotuotto itse asiassa pienenee. Samalla kansalaisten ostovoima heikkenee, byrokratia lisääntyy, moottoripyöräkanta vanhenee, työllisyyskehitys hidastuu ja kansantalouden elpyminen tyrehtyy. Tästä kateusverosta ei koidu mitään positiivista, vaan pelkkää haittaa.

Taannoin talousarvioneuvottelujen loppuinfossa "herrojen huvikuunareiden ja juppiskoottereiden verovainosta" ilakoineelle Timo Soinille, ja muullekin hallitukselle tiedoksi: Esimerkiksi Saksasta tuodussa moottoripyörässä verojen osuus on 10 % (tuontitulli DE) + 19 % (arvonlisävero DE) * 24,4 % (autovero FI) ~ 60 %. EU:n ulkopuolelta Suomeen tuodun moottoripyörän verojen osuus on 6 % (tulli) * 24 % (maahantuonnin ALV) - 5,5 % (perusvähennys) * 24,4 % (autovero) ~ 55 %. Erilaisten vähennysten ja muiden muuttujien takia nämä prosentit heittävät tapauksesta riippuen todennäköisesti hieman alaspäin, mutta moottoriajoneuvoihin liittyvän verokuorman skaala näistä luvuista kuitenkin avautunee jokaiselle.

Kun tähän lisätään lain määräämistä ajovarusteista ja vakuutuksista sekä bensoista maksetut verot moottoripyörän elinkaarella, niin voidaan todeta, että moottoripyöräilijä maksaa niin suhteellisella kuin absoluuttisellakin mittarilla aivan riittävän määrän veroja ja muita pakollisia maksuja harrastuksestaan. Ei ole missään nimessä kohtuullista, että tuohon heitettäisiin päälle vielä 150 euron vuosittainen vero sillä verukkeella, että “näitä ei vielä veroteta tarpeeksi” tai että “näillä harrastajilla on kyllä varaa maksaa”!

Lakiluonnoksessa todetaan myös, että suurin osa veron piiriin tulevista moottoripyöristä olisi hyvätuloisten omistamia, joskin tilastointimetodi on kuulemma sitä luokkaa epäluotettava, että seuraavassa kappaleessa tuloerojen arvioidaan ristiriitaisesti veron myötä itse asiassa kasvavan. Tekstistä käy myös ilmi, että veron piiriin tulevista moottoripyöristä 90 % on miesten omistamia. Eipä vaan kummasti nyt näy feministejä tai tasa-arvovaltuutettuja itkemässä miesvihamielisestä hallituksesta tai siitä, kuinka hallitus on luomassa lähinnä yhtä sukupuolta kurittavaa veromuotoa.

Kun pieni- tai keskituloinen tilastomotoristi tähän verokyykytykseen leipiintyneenä myy keskimäärin 12 vuotta vanhan pyöränsä, niin se vuosittainen reilu parintuhannen euron harrasteraha ei välttämättä kohdistu kotimaiseen kulutukseen. Tuollaisella rahalla ostaa itselleen helposti kuukauden lomaa ja matkan jonnekin, missä ihminen nähdään muunakin kuin julkista sektoria perässään raahaavana työmuurahaisena.

Tämä uusi veromuoto ei missään nimessä saa mennä läpi tilanteessa, jossa riistoverotettujen suomalaisten verotaakkaa pitäisi nimenomaan keventää. Jos Arkadianmäellä ollaan huolissaan valtion budjetin riittävyydestä, niin kokeilkaapa vaihteeksi leikata sieltä menopuolelta. Uusien verojen keksiminen ja suomalaisten verotaakan kasvattaminen eivät ole menonleikkauksia eivätkä valtiontalouden sopeutustoimia.

 

Linkit:
http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/valtiovarainministe...
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/tilastot/verotuotot/veroaste/
http://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot
http://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Liikennekaytossa_oleva...
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001032744.html
http://valtioneuvosto.fi/live?v=/vnk/government/talousarvioneuvottelujen...
https://projectmp-yhdistysavain-fi-bin.directo.fi/@Bin/8ea91103b65db30fa...
https://projectmp.yhdistysavain.fi/kirjoituksia/
https://projectmp.yhdistysavain.fi/
http://www.veneviroon.fi/
http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/valtion_verotulot_tie...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Ihan mielenkiinnosta, miten moottoripyörien ja veneiden verotus suhteutuu esimerkiksi auton verotukseen? Eikös olisi oikeudenmukaista verottaa kaikkia moottorihärpäkkeitä samalla logiikalla?

Samoin, kuinkahan monta kertaa sillä veneveron summalla mahtaa voida käydä Virossa veneilemässä? Jännä juttu, että vaikkapa niihin vakuutuksiin jne. liittyvät hintaerot eivät ole saaneet suomalaisia siirtämään kippojaan Viroon, mutta tämä vero saisi sen aikaan.

Jos suomalaisten verorasitusta lähdetään keventämään, niin löytyy melkoinen nippu kansantaloudelle haitallisempia veroja, kuin Teren mopon verot.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Oikeudenmukaista olisi alentaa kaikkien moottoriajoneuvojen verotusta. Järkevää taas olisi poistaa kaikki moottoriajoneuvon ostamiseen ja omistamiseen suoraan liittyvät verot. Mitään henkilökohtaista veroalea en pyytänyt.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Ylen mukaan vuonna 2016 olisi poistettu liikenteestä 81 000 moottoripyörää.

http://yle.fi/uutiset/3-9390159

Suurin ongelma verossa lienee se, ettei se tuo valtiolle tuloja vaan valtio menettää rahaa veron seurauksena.

Toiseksi suurin ongelma on se, ettei vero ole käyttöaikaan perustuva, kuten vaikkapa autoissa. Jos sinulla on kolme autoa ja käytät niitä vuorotellen, maksat käytännössä yhden auton verot (veroja ei peritä ajalta jolloin auto on poistettu liikenteestä).
Jos taas sinulla on kolme moottoripyörää ja ajat jokaisella yhden viikon, sinulta peritään kolmen vuoden verot kolmen viikon ajamisesta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset