Teren totuudenmukaiset ja ehdottoman oikeat mielipiteet Asioita asioiden nimillä

Nyt on vuoden paras aika erota kirkosta

Itse asiassa melkeinpä mikä tahansa hetki on paras aika erota järjestäytyneestä uskonnosta, syyt mielipiteeseeni selvennän alempana. Ennen vuodenvaihdetta eroamisessa on kuitenkin se lisäetu, että silloin erotessa vältät seuraavan vuoden kirkollisverot.

--------------------------------------

Mitä hyötyä kirkosta/järjestäytyneestä uskonnosta eroamisessa on?

Kirkon jäsenmäärän pieneneminen murentaa kirkon yhteiskunnallista asemaa. Autoritääriset, ylhäältä johdetut uskonnolliset yhteisöt ovat vuosituhansia ylläpitäneet sosiokulttuurista pelon ilmapiiriä, jota on toteutettu helvetillä pelottelemalla, Jumalan vihasta puhumalla ja sallimalla sosiaalinen eristäminen psykologisena painostuskeinona.

Uskonnollisille auktoriteeteille, kuten uskonnollisille johtajille ja uskonnon tärkeimmille opinkappaleille, tällainen henkinen väkivalta sallitaan varsin herkästi. Oman uskonnon auktoriteeteilta myös saadaan oikeutus radikaaleimpien uskovaisten oman moraalittoman toiminnan tueksi. Tämä mekanismi mahdollistaa sen, ettei yksikään uskonnollinen johtaja tai uskovainen ihminen kehtaa julkisesti tukea esimerkiksi koulu- tai työpaikkakiusaajien toimintaa. Mutta kun puhutaan vaikkapa seksuaalivähemmistöjen yhteiskunnallisista oikeuksista tai taistellaan ”harhaoppisuutta” vastaan, valehtelu, mustamaalaaminen, kiusaaminen ja sosiaalinen eristäminen muuttuvatkin eräiden silmissä hyväksytyiksi keinoiksi puolustaa omaa aatettaan.

Kirkkolaitoksella on kirkkolakiin kirjattuja erityisoikeuksia, joita millään muulla aatteellisella, tai aatteettomalla, yhdistyksellä ei ole. Vastasyntynyt lapsi voidaan liittää kirkon juridiseksi jäseneksi vanhempien päätöksellä, jonka seurauksena lapsi voi joutua maksamaan kirkolle veroja ansaitsemistaan tuloista. Edes lasten vanhemmilla ei ole oikeutta realisoida lasten itsensä tienaamaan varallisuutta, mutta kirkkolaitokselle sellainen oikeus on annettu valtiovallan taholta.

Kirkkolaitos tietysti puolustaa myös julkisissa kouluissamme toteutettavaa uskonnollista indoktrinointia, koska se takaa kirkolle tulevaisuuden veronmaksajia. Kustannuksia en osaa arvioida, mutta satojentuhansien lasten ja nuorten aivopesemisellä tarhoissa, peruskoulussa ja toisella asteella on oltava massiiviset yhteiskunnalliset kustannukset.

Jos Suomessa saavutettaisiin aito uskonnonvapaus ja kaikki yhdistykset saatettaisiin tasavertaiseen asemaan, purettaisiin myös kirkkolaitoksen yhteiskunnallisten erioikeuksien pitkä jatkumo. Tämän pitäisi olla kenelle tahansa suomalaiselle erittäin hyvä syy erota kirkosta.

--------------------------------------

Kirkosta tai muusta organisoidusta uskonnosta eroaminen ei tarkoita…

…uskostasi, hengellisyydestäsi tai jumalasuhteestasi luopumista.

…heikompien ja vähäosaisten auttamisesta tai hyväntekeväisyydestä luopumista. Itse asiassa voit valita tehokkaimmin toimivat avustusorganisaatiot ja avun kohteet huomattavasti paremmin sen sijaan, että annat rahasi kirkolle, jolle annetusta rahasta vain pieni osa menee avustettavan tarpeista lähtevään, aatteellisesti neutraaliin avustustoimintaan.

…suomalaisuudestasi, suomalaisesta kulttuurista tai suomalaisesta kulttuuriperinnöstä luopumista. Kulttuurimme ja identiteettimme muodostuvat kaikkien meidän suomalaisten arvostamista asioista ja käyttäytymismalleista. Suomalaisten muuttuessa kulttuurimme ei lakkaa olemasta, vaan se vain muuttuu. Niin on aina tapahtunut ja tulee aina tapahtumaan.

…häistä, hautajaisista, joulusta tai muista juhlapyhistä, kummeudesta tai kummeista, tai mistään muustakaan suomalaisesta juhlaperinteestä luopumista. Ilman kirkkoa voit viettää kaikkia itsellesi tärkeitä juhlia, vaalia ihmissuhteita ja kohdata elämäsi tärkeimmät virstanpylväät varsin mainiosti.

--------------------------------------

Miten itse olen kokenut kirkosta eroamisen?

En ole koskaan uskonut mihinkään jumaliin, mutta olen käynyt tapakristitylle tyypillisen tien rippikouluineen ja pakollisine koulun aamunavauksineen, virrenveisuineen, kevät- ja joulujuhlineen läpi. Järjestäytynyttä uskontoa kohtaan tuntemani vastenmielisyys ei kuitenkaan antanut minulle vapautta unohtaa vuosiani suomalaisissa uskonnollisen aivopesun laitoksissa. Erohakemusta vuonna 2005 lähettäessäni temppu tuntui isolta hypyltä tyhjän päälle, mutta jalkani tömähtivätkin tukevasti maan pinnalle.

En ole kirkosta eroamisen seurauksena jäänyt mistään paitsi, en kerta kaikkiaan mistään. Rauhoitun edelleen jouluisin perheeni ja ystävieni kanssa, käyn häissä ja hautajaisissa, ja kohtaan kaiken elämän raadollisuuden ja gloorian läheisimpieni tukena ja tuella. Uskonnolliset auktoriteetit eivät heiluttele moraalisen kompassini neulaa, vaan minun täytyy itse tietää minne se osoittaa ja miksi.

Kirkosta eroaminen käy vaivattomasti ja nopeasti eroakirkosta.fi:n nettilomakkeen kautta. Jos motiivisi on säästää rahaa, kannattaa lomake täyttää ja lähettää ennen vuoden vaihtumista. Jos esittämäni moraaliset dilemmat liikauttivat jotain itsessäsi, kannattanee erota heti. Tai ehkä haluaisit vielä jutella asiasta jonkun tuntemasi uskonnollisiin yhdistyksiin kuulumattoman kanssa, ja tehdä päätöksen vasta myöhemmin? Vaihtoehtoisesti voit lähettää minulle luottamuksellisen yksityisviestin sosiaalisen median kautta tai jättää alla olevaan kommenttikenttään kysymyksen tai kommentin, johon vastaan niin pian kuin mahdollista.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Tapakristittynä käyn häissä ja hautajaisissa, kirkko osallistuu myös monien tapahtumien järjestämiseen joita ei äkkiä siihen osaa edes yhdistää,
siksi itse maksan kirkollisveroni.
Jokasunnuntaiseen hartauden harjoittamiseen sentään maltan luovuttaa persiinpaikkani suosiolla muille -vaikkei istumapaikoista ainakaan puutetta nykyisellään näytä olevan- ja hartaudun sunnuntaiaamuni löhöten ja takapihan jumalanluomia ihmetellen,
eikös pyhäpäivä ole pyhitetty nimenomaan lepäämiseen. ;)

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

On ateismiuskossaan epäsevarma se, jonka pitää kiihottaa toisia kannalleen saadakseen uskolleen vahvistusta. Raukkamaista.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Kirjoitukseni liittyi valtionkirkkoomme ja siitä eroamiseen, ei ateismiin.

Mitä sanoisit uskon vahvuudesta kirkkolaitoksellemme, jonka aatteellisen hegemonian pönkittämiseen käytetään eittämättä satojamiljoonia euroja vuodessa. Uskossaan epävarma? Syytä toisaalta onkin, tänä vuonna kirkosta eroaa yli 50 000 ihmistä, se on uusi ennätys heti vuoden 2010 jälkeen, jolloin Päivi Räsänen varmisti ennätyseroamiset homokommenteillaan.

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

Ei sentään mitään miekkalähetystä, kuten jumaliin uskovat ovat harjoittaneet.

Jotenkin hävyttömästi sanottu, kun nimenomaan uskontojen tarkoituksena on 'levittää sanaa muillekin. Miksi se ateistin tapauksessa olisi merkki uskon heikkoudesta, eikä päinvastoin kuten uskovaisilla?

Ovatko lähetyssaarnaajat raukkamaisia?

Antti Jokinen

En ymmärrä mitä järkeä on yllyttää ihmisiä murentamaan kirkollista instituutiota. Kirkkoon kuuluminen on vuosisatainen perinne Suomessa ja hieno sellainen. Ja siitä maksettava hinta edullinen.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

No niitä syitä tuossa tekstissä jo hieman avasinkin.

Kirkkoon kuuluminen toki on perinne Suomessa. Se perinne iskostettiin suomalaisiin miekalla ja henkisellä väkivallalla. Sitä ennen suomalaisilla oli ihan omiakin perinteitä, joihin ei kuulunut kirkon jäsenyys.

Toisaalta maailma on täynnä kummallisia ja vahingollisia perinteitä. On jalkojen sidontaa, kaulanvenytystä, rituaaliamputaatioita ja ties mitä. Se, että jokin tapa on perinne, ei tee tavasta automaattisesti hyvää ja kannatettavaa.

Antti Jokinen

"Toisaalta maailma on täynnä kummallisia ja vahingollisia perinteitä."

Ilman muuta, jos koet kirkkoon kuulumisen vahingollisena syystä tai toisesta, niin siitä vaan ja eroamaan.

Minä ainakin haluan jatkaa tätä vuosisataista hienoa perintöä joka on jatkunut sukupolvelta toisella myös tuleville sukupolville. Kirkon toiminta ja esim. kulttuurihistoriallisten rakunnusten ylläpito vaatii rahaa ja siksi olen valmis myös oman roposeni sinne antamaan. Jotenkin tuntuisi vieraalta ajatus, että kirkko rahoittaisi toimintaansa esim. casinoa pyörittämällä, kuten näin tehtävän Austraaliassa.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti Vastaus kommenttiin #10

Olen jo eronnut kirkosta. Tietysti on kirkon jäsenien tehtävä ylläpitää uskontokuntansa palvontapaikkoja. Valtionkirkkojärjestelmämme myötä maksajiksi joutuvat myös muiden uskontokuntien edustajat ja uskonnottomat. Tämä asia ei ikävä kyllä näytä korjaantuvan kuin kirkon jäsenmäärän romahtamisen kautta. Kirkon laillisesta erityisasemasta ei käydä Suomessa minkäänlaista julkista keskustelua ja se saattaa vielä koitua kohtalokkaaksi niille perinteille, joita sinäkin kirjoituksesi perusteella kunnioitat.

Käyttäjän veikkonen kuva
Veikko Sorvaniemi Vastaus kommenttiin #10

Jos haluaa tukea vaikkapa homojen, naisten ja muiden maailmankatsomuksien lyttäämistä niin silloin kannattaa kuulua kirkkoon. Itse en ole pitänyt koskaan tuollaista kovin hienona perintönä.

Väinö Hiltunen

Kaikki keinot on kirkko ottanut käyttöönsä, taistelussa uskovien rahoista.
Jopa niin, että kirkko vääristelee eronneiden ja liittyneiden oikeita lukumääriä:

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/eroakirkosta-1...

Käyttäjän veikkonen kuva
Veikko Sorvaniemi

Tulee hieman mieleen vanha sanonta: "tehdäänkö kristillinen tasajako vai jaetaanko puoliksi"

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Kun kirkkoon kuuluvat lopulta enää ne ignorantit jotka uskovat vettenpäälläkävelyyn ja neitsyen synnyttämisiin, kirkon vaikutusvalta kapenee sinne minne Se kuuluukin, eli spagettihirviönpalvojien tasolle.

Risto Korhonen

LSH:n kirkossa on sentään jotain järkeä;)

Mika Rantanen

Nyt on vuoden paras aika liittyä kirkkoon.

Lue esim. blogejani niin tiedät miksi.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Silmäilin pari viimeisintä blogaustasi läpi. Ikävä kyllä ne näyttävät olevan sitä samaa kehäpäätelmien kultaamaa liturgiaa, jota kuuli niillä pakollisilla kirkkokäynneillä kouluaikoina, ja jonka aikana uni tuli silmään epämiellyttävästä puupenkistä huolimatta.

Mika Rantanen

Voitte kaikki kokeilla käytännössä ja elämässänne toimivatko Jeesuksen omat sanat: "Jos joku tahtoo tehdä hänen (Jumalan) tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani." (Joh. 7:17)

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Eli jos sisimmässäni tunnen, että mummoja kampittelemalla voin toteuttaa Jumalan tahtoa, niin silloin mummojen kamppiminen on Jumalan tahto?

Vai voisiko olla, että siteerauksesi oli taas yksi sisällöllisesti tyhjä lause, joita Raamattu on muutenkin täynnä? Eikös Raamattu ole kirjoitettu satoja vuosia Jeesuksen elämän jälkeen sellaisten ihmisten toimesta, jotka eivät Jeesusta koskaan tavanneet. Aivan niin kuin Jeesus olisi muutenkin joskus varoittanut vääristä profeetoista?

Tavallaan hupaisaa ajatella, että kristinuskon kivijalkana toimii Raamattu, joka teknisesti ottaen katsoa vääräksi profeetaksi, joista Jeesuskin muistaakseni varoitteli.

Risto Korhonen

Ihan hyvä huomio Raamatun synnystä. Jokin aika sitten oikein hämmästyin, kun perehdyin hieman syvemmin Raamatun väitettyyn historiallisuuteen. Jotenkin oli takaraivoon jäänyt esim. se tieto, että Raamatun Jeesus on kiistatta historiallinen henkilö. No, kävi ilmi, että ihan perusteltuja toisenlaisiakin näkemyksiä on;)

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

Jos kirjoitetaan ensimmäisten sulkeiden sisälle kokeeksi vaikka "lähikauppias Pikkarainen", muuttuisiko sanoma jotenkin olennaisesti?

Ei muuttuisi, edelleen kuulijan olisi uskottava ko. auktoriteetin olevan seuraamisen arvoinen. Luet sitaattejasi turhaan.

Martti Laines

Valtiokirkon kristinusko sopii suomalaiseen järjestelmään oivallisesti. Se kasvattaa hallintoalamaiseksi syyllistämällä, tarrautumalla traditioihin, muodostamalla abstrakteja yleviä ihanteita, joita tavoitellessa kansalaisen pitää kärsiä -- ja opettamalla, että järjettömätkin tarinat voi ja pitää uskoa ilman kriittistä, tai edes omaa, ajattelua.

Rooman vallan tarpeisiin perustettu uskonto suomalaisena versiona ajaa yhä asiansa.

Markku Päivätie

Minua on puistattanut sanat tuomiokirkko ja tuomiokapituli tuomioseurakunta. Olen eronnut kirkosta mutta yrittäjänä maksan silti veroa kirkolle.

Kulle Kippari

Niin, miksiköhän nämä keskustelut menee väittelyksi jostain epäolennaisesta. Seurakuntaan liittyminen ja eroaminen on itsekunkin henkilökohtainen asia niinkuin Jumalaan uskominen tai uskomattomuuskin. Instituutioina kirkot ovat kuitenkin ajautuneet suurimmaksi osaksi kauas Jumalan tahdosta, siksi tarvitaan uskon puhdistusta tavalla taikka toisella. Omalta kohdaltani kirkosta eroaminen on tapahtunut jo kymmeniä vuosia sitten ja olen sanonutkin monelle olevani jopa ateisti. Sittemmin kuitenkin Jumala pelasti minut ja koin erittäin voimakkaan uskoon tulemisen sekä pyhällä hengellä täyttymisen. Se onko Jumala olemassa on kohdaltani aivan selvä sitä en tarvitse enää miettiä. Olen siis uskovainen kristitty joka ei kuulu kirkkoon. Ehtoollinen on enemmänkin Jeesuksen viimeisen aterian muisto kuin muuta. Raamattu on reaaliaikaan tallennetuista tapahtumista jälkikäteen koottu Jumalan sanaa sisältävä kirja, vanhimmat tekstit alkaen n. 1000 v eaa. Jos uskomme että Roomassa oli keisari nimeltä Ceasar niin miksi emme usko Jeesuksen olemassa oloon kun Jeesuksesta on kuitenkin 100-kertaisesti enemmän kirjoitettua tietotallennetta. Usko perustuu Isän, Pojan ja Pyhän hengen sekä uskovan väliseen rakkauteen ja armoon. Sekin missä haluaa viettää kuoleman jälkeisen iäisyyden on jokaisen oma valinta.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Tuli nimestäsi mieleen, että Kippari-Kallestakin on paljon dokumentoitua tietoa, mutta se ei tee hänestä todellista. Sen ei tietenkään tarvitse antaa häiritä omaa uskoasi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset